”Tätä se vielä puuttukin tästä kilpailu-uralta. Monenlaista on kohalle sattunut 21 vuoden aikana, mutta ei vielä ennen kolmostason taifuunia”.
Tiedote: Erno Kostamon tiedotus. Kuvat: Erno Kostamon kotialbumi
Aivan kuin kilpailukaluston tullaaminen, pakkaaminen ja kuljetus Kiinaan sekä tiimin matkustaminen perässä eivät olisi tarpeeksi, nyt vielä säidenhaltijakin on tuomassa oman lisävärinsä katuratakilpailija Erno Kostamon ensi viikonloppuna ajettavaan kauden päätöskisaan Macaossa.
-Tänne on luvattu taifuunia alkavaksi keskiviikkoiltana. Tännään on telkkarit olleet täynnä taifuuni-uutisia ja -varotuksia, ja päivän mittaan odotetun taifuunin voimakkuus on noussut ykköstasosta kolomoseen. Järjestäjät on jo purkaneet isoista katsomoista kaikki kattorakenteet pois ettei myrsky niitä vie, kertoo Macaossa kilpailuviikonloppuun valmistautuva Erno Kostamo.
Kanssakilpailijoiden ohella vastusta on siis luvassa myös ylhäältä päin, jos taifuuni lopulta osuu kohdalle. Alkuperäisen aikataulun mukaan torstaina ajetaan harjoitukset, perjantaina kahdet aika-ajot ja lauantaina itse kilpailu. Taifuunin takia aikatauluja kannattaa seurata, sillä niihin saattaa tulla muutoksia. Autoluokkien lähdöt ajetaan sateellakin, mutta moottoripyöriä ei sadekelillä radalle päästetä. Siksi lauantain kilpailulle on merkattu varapäiväksi sunnuntai.
Jo viikko sitten Macaoon matkustanut joensuulainen on ehtinyt totutella aikaeroon ja hoitaa viralliset mediahommat pois alta, joskin molemmissa on kostamolaiseen tyyliin ollut mutkia matkassa.
-En oo vielä suanu käännettyy sisäistä kelloo, sellasta väkisinnukkumista se on ollu. Mutta kun kello on kuus aamulla, niin sillon kyllä nukuttas. Se vaan, että ajopäivinä se on just aika, jolloin pittää jo lähteä varikolle valmistautumaan aika-ajoihin ja kilpailuun. No vielä on vuorokaus aikoo kääntää rytmi oikeeks.
Kostamon pirtaan on aina sopineet paremmin kypärä päässä tehtävät hommat, kun taas mediasirkukseen osallistuminen on ollut enemmänkin pakkopullaa.
- Pikkuhiljoo on alkanut täälläkin tulla myytti vähäpuhheisesta suomalaisesta. Ekaan pressitillaisuuteen kun mänin sissään, niin kisajärjestäjän edustaja totes vaan, että ”jaaha, suuripuhheinen suomalainen suapu paikalle”. Ehotin, että jos pittää puhhuu, niin lähen kottiin, mutta tehtiin kompromissi, että otettiin kuvat ja kerroin videolle lyhyesti kuka oon ja mistä.
Muuten Erno Kostamo ja kalusto alkavat olla valmiina kisaviikonloppuun.
-Pyörä tuli ehjänä perille. Suatiin vinkkejä meidän edellisestä kisasta Saksasta kerätystä datasta, niistä tehas näki mitä kannattaa muuttaa. Toiveikkaita ollaan, että muutamiin ongelmiin sieltä löyty ratkasut, ainakin teoriassa ja todennäköisesti käytännössäkin.
Rataankin on ensimmäistä kertaa Kostamon aikana tehty pieniä muutoksia.
-Rata on kävelty läpi, ja samalla tavalla ne ylämäet puuskuttaa kuin ennenkin. Nyt ovat tehneet pieniä muutoksia just siihen mutkaan, jossa kaaduin ´19. Sisäpuolella on lissää leveyttä, mutta ajolinjoihin se ei juuri vaikuta, vaan enemmänkin on autoja varten, että on enemmän tillaa jos kolaroidaan.
Viime vuonna Kostamon tunnisti Macaon kisassa Jarno Saarisen väreihin maalatusta kypärästä, ja edellisvuonna innoittajana kypärän väritykseen oli Iekki Hyvärisen käyttämä kypärän väritys. Perinne jatkuu, ja nyt vuorossa on Tepi Länsivuoren koko uran ajan käyttämä sinivoittoinen väritys.
Macaon GP on seurattavissa livestreamin välityksellä oheisten linkkien kautta: