Moottoriliiton alaisen kilpailutoiminnan kehittämisen tueksi loka-marraskuussa 2024 toteutettiin historiamme ensimmäiset kilpailutoimintaa koskevat palautekyselyt ja -palaverit. Ne toteutettiin kahtena erillisenä kyselynä ja palaverina, jotta saimme kerättyä palautteen erikseen kilpailuiden järjestäjiltä sekä kilpailutoiminnan sääntöjenmukaisuutta valvovilta tuomareilta ja tuomaristoilta. Palautteet on käsitelty yleisellä tasolla, mutta lisäksi niistä tullaan toimittamaan lajiryhmien käyttöön lajikohtaisesti suodatetut vastaukset kunkin lajin kehittämisen tueksi.
Palautekyselyt olivat avoinna noin kuukauden (8.10.2024-10.11.2024) ajan sähköisenä verkkokyselynä. Kilpailuiden järjestäjiltä saatiin kyselyyn yhteensä 20 vastausta ja tuomari- ja tuomaristotehtävissä toimineilta puolestaan 34 vastausta. Palautekyselyiden vastausmäärä jäi tällä kertaa melko pieneksi, mutta yhdistettynä muuhun kilpailutoiminnasta kerättyyn tietoon (tuomariston pöytäkirjat, valvoja- ja tuomariraportit), ne antavat kuitenkin hyvää tietoa siitä, millaisiin asioihin tulevalla kilpailukaudella 2025 on tärkeää panostaa. Palautepalavereissa esitettyihin tulosten yhteenvetoihin voit tutustua alla olevien linkkien kautta.
Kilpailuiden järjestäjiltä tulleessa palautteessa onnistuneiksi asioiksi nostettiin muun muassa onnistunut live-lähetys kilpailusta, vähäinen määrä loukkaantumisia sekä kilpailun järjestelyiden ja aikataulun toteutuminen suunnitellulla tavalla.
Kehitettävinä asioina tuotiin esille tapahtuman kumppanuus- ja varainhankinnan tehostaminen, yleisölle suunnatun tapahtumaviestinnän kehittäminen, tukimahdollisuudet kilpailun virallisten lupa-asioiden hoitamiseen sekä vapaaehtoisten löytäminen tapahtumaan.
- Vapaaehtoisten rekrytoinnin haasteiden ohella vastauksissa kiinnitettiin myös huomiota siihen, että kilpailua tekevien ihmisten tehtävänkuvat ovat selkeät eikä kenenkään yksittäisen henkilön tehtävälista kasva kohtuuttoman suureksi. Pääsääntöisesti kilpailuita ja muita tapahtumia tehdään vapaaehtoisesti työn ja muun elämän ohessa, joten on tärkeää huolehtia myös ihmisten jaksamisesta, kertoo Moottoriliiton kerhotoiminnan kehittäjä Miska Jokinen.
Kilpailuiden tuomari- ja tuomaristotehtävissä toimineiden antamassa palautteissa onnistuneiksi asioiksi nostettiin muun muassa uudet kilpailutoiminnan sähköiset lomakkeet (esim. tuomariston pöytäkirjat), selkeä tehtävänjako kilpailun aikana tuomariston jäsenten välillä sekä kilpailuun liittyvien dokumenttien tarkistaminen jo etukäteen Motin kautta.
Kehityskohteina tuotiin esille, että tuomaristolla tulee olla kilpailussa oma rauhallinen tila kokouksia varten. Lisäksi toivottiin yhtenäisempää linjaa rangaistusten antamiseen sekä tuomariston roolin selkeyttämistä niin kilpailun järjestäjille kuin kilpailijoillekin.
- Tuomariston tehtävänä kilpailuissa on valvoa ja seurata, että kilpailu järjestetään Moottoriliiton sääntöjen mukaisesti. Tuomaristo ei kuitenkaan vastaa esimerkiksi siitä, miten katsastus tai ilmoittautuminen on kilpailupaikalla sijoitettu tai kuinka monta WC-tilaa kilpailupaikalla on. Kilpailun operatiiviset järjestelyt ovat kilpailun järjestäjän vastuulla eikä kilpailun tuomaristo voi puuttua niihin, mikäli ne eivät riko asetettuja sääntöjä tai kyseessä ei ole kiireellinen turvallisuutta vaarantava asia, Jokinen toteaa.
Palautteessa tuotiin esille myös muutamia kysymyksiä kilpailuluvan myöntämisen periaatteista sekä hinnoittelusta. Kilpailuluvan käsittelyssä tarkistetaan, että Moottoriliiton sääntöjen mukaiset asiat ovat lisämääräyksessä kunnossa eli siihen on määritelty muun muassa kilpailun ilmoittautumisasiat, kilpailuluokat, kilpailun toimitsijat sekä mahdolliset muut kyseistä kilpailua koskevat erityiset määräykset.
- Kilpailun järjestäjien toivotaan kiinnittävän myös huomioita siihen, että kilpailun lisämääräystä ei voi enää kilpailuluvan myöntämisen jälkeen muuttaa kuin kilpailun tuomariston päätöksellä, Jokinen muistuttaa.
Kilpailuluvan hinta puolestaan määräytyy kilpailussa ajettavien luokkien korkeimman arvon mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli jollakin kilpailussa ajettavista luokista on SM-arvo, on kilpailuluvan hinta tällöin SM-kilpailun mukainen. Kilpailulupien hinnat määräytyvät vuosittain Moottoriliiton hallituksen vahvistaman hinnaston mukaisesti.
Tuomariston pöytäkirjojen osalta vastauksissa toivottiin myös mahdollisuutta käsitellä asiat kilpailupaikalla suullisesti. Valitettavasti tämä ei ole kuitenkaan mahdollista, koska tuomariston pöytäkirjat ovat sääntömääräisesti pakollisia ja niiden merkitys korostuu erityisesti silloin, kun jotakin kilpailuun liittyvää asiaa joudutaan jälkikäteen selvittämään tai käsittelemään kilpailuun liittyvää vetoomusasiaa.
- Kilpailun viralliset dokumentit, kuten tuomariston pöytäkirjat ja ympäristöraportit, on tärkeä toimittaa toimistolle mahdollisimman pian kilpailun jälkeen, mutta kuitenkin viimeistään kolmen vuorokauden kuluttua kilpailun jälkeen, Jokinen muistuttaa.
Kilpailuiden järjestäjille suunnattu infotilaisuus järjestetään tiistaina 7.1.2025 ja kilpailuiden tuomareille sekä tuomaristoille suunnattu infotilaisuus puolestaan keskiviikkona 8.1.2025. Kumpikin tilaisuus toteutetaan Teams-etätilaisuutena kello 18 alkaen.
Infotilaisuudessa käydään läpi muun muassa alkavalle kilpailukaudelle tulleet sääntömuutokset sekä muut ajankohtaiset kilpailutoimintaa koskevat asiat. Ilmoittautuminen infotilaisuuksiin alkaa joulukuun alkupuolella, mutta niiden ajankohdat on hyvä laittaa kalenteriin jo nyt.
Infotilaisuuksien ja palautepalavereiden välillä kilpailuiden järjestäjillä sekä tuomaristoilla on mahdollisuus keskustella ja vaihtaa ajatuksia vuoden alkupuolella perustettujen WhatsApp-ryhmien avulla. Näiden ryhmien tarkoituksena on toimia matalan kynnyksen yhteydenpitokanavana, jossa voi kysyä neuvoa kilpailuiden järjestelyihin liittyviin asioihin tai vaikkapa tiedustella tuomariston jäseniä kilpailuihin. Kilpailutoiminnan WhatsApp-ryhmiin voi liittyä alla olevien linkkien kautta.
Kerhotoiminnan kehittäjä Miska Jokinen
miska.jokinen@moottoriliitto.fi
040 190 9475