Suomen Moottoriliiton liittokokous 2025

julkaisupäivä 16.12.2024

Suomen Moottoriliiton liittokokous 2025 järjestetään 3.5.2025 klo 12.00. Liittokokous järjestetään Ravintola Kuution tiloissa Helsingin Haagassa.

LIITTOKOKOUSKUTSU 2025  julkaistu: 19.3.2025

LIITTOKOKOUSVALTAKIRJA 2025

Suomen Moottoriliitto ry:n liittokokous järjestetään SML:n sääntöjen mukaisesti huhti-toukokuun aikana. Kokouksen esityksiin liittyvät päivämäärät on hyvä huomioida ajoissa ja tässä artikkelissa julkaistaan ajankohtaista tietoa vuoden 2025 liittokokouksen asia- ja henkilöesitysten ajankohdista.

Lisätietoja liittokokoukseen ja SML:n sääntöihin liittyen on saatavilla toimistolta osoitteesta office@moottoriliitto.fi. Tästä linkistä voit lukea SML:n ry-säännöt

EROVUOROSSA OLEVAT VARAPUHEENJOHTAJAT:

Henri Saari, 1. varapuheenjohtaja, Heinolan Moottorikerho ry

EROVUOROSSA OLEVAT HALLITUKSEN JÄSENET:

  • Miia-Maria Vepsäläinen, Helsingin Moottorikerho ry
  • Jari Heinilä, Hämeen Moottorikerho ry
  • Pekka Kulju, Kangasalan Moottorikerho ry
  • Tarmo Kumpula, Oulun Moottorikerho ry
  • Tero Kolehmainen, Hämeenlinnan Moottorikerho ry
  • Jarkko Nikkinen, MC Kitee ry

EHDOLLA 1. VARAPUHEENJOHTAJAKSI:

Henri Saari, Heinolan Moottorikerho ry

EHDOLLA HALLITUKSEN JÄSENEKSI:

  • Sami Sainio, Oulun Moottorikerho ry
  • Päivi Lahti-Kuusisto, Kauhajoen Moottorikerho ry
  • Jarkko Nikkinen, MC Kitee ry
  • Jari Heinilä, Hämeen Moottorikerho ry
  • Miia-Maria Vepsäläinen, Helsingin Moottorikerho ry
  • Jörgen ”Jörö” Nylund, Riihimäen Enduroseura ry RiES
  • Tero Kolehmainen, Hämeenlinnan Moottorikerho ry
  • Pekka Kulju, Kangasalan Moottorikerho ry
  • Tomi Kapanen, Konneveden Moottorikerho/UA ry

Ehdokkaiden esittelyt löydät hieman alempaa.

Edustuskelpoisuus: 
Jäsenyhdistys, joka on tammikuun 31. päivään mennessä suorittanut kaikki maksut edelliseltä tilikaudelta, on oikeus lähettää liittokokoukseen enintään kaksi edustajaa.

Esitykset:
Asiat, jotka liiton jäsenyhdistys haluaa käsiteltäväksi liittokokouksessa, pitää esittää kirjallisesti, jäsenkerhon toimesta liiton hallitukselle ennen helmikuun 1. päivää.

Henkilöesitykset:
Henkilöistä, joita jäsenyhdistys haluaa esittää liiton hallitukseen, tulee tehdä kirjallinen esitys ja näiltä esitetyiltä henkilöiltä tulee saada kirjallinen suostumus. Esitykset tulee toimittaa Suomen Moottoriliittoon ennen maaliskuun 1. päivää.

SML:n liittokokouksessa valitaan 6 hallituksen jäsentä erovuorossa olevien paikalla sekä SML:n 1. varapuheenjohtaja.

Kaikki asiaesitykset ja henkilöesitykset toimitetaan jäsenkerhon vahvistamana Suomen Moottoriliiton toimiston osoitteeseen office@moottoriliitto.fi määräaikaan mennessä.

Virallinen kokouskutsu toimitetaan sääntöjen mukaisella aikataululla jäsenistölle ja tiedottamme liittokokouksen tarkemmista yksityiskohdista tammikuun aikana.

Lisätietoja liittokokouksesta sekä esitysten jättämisestä saa SML:n toimistolta.

Suomen Moottoriliitto ry

Ehdokkaiden esittelyt

Esittelyt julkaistu toimitusjärjestyksessä

Sami Sainio, Oulun Moottorikerho ry

Olen ehdolla Moottoriliiton hallitukseen edustaakseni pohjoissuomalaista moottoriurheilun kilpailu- ja harrastusympäristöä. Haluan tuoda hallitustyöskentelyyn näkökulman kentältä laajasti, erityisesti aikuisharrastajien joukosta, junioritoimintaa unohtamatta. Olen ollut Oulun Moottorikerhon toiminnassa mukana yli 20 vuotta, hallituksessa yli 10 vuotta. Kilpailutoiminnassa olen ollut mukana aina lippumiehestä kilpailunjohtajan tehtäviin saakka. Kilpailunjohtajana olen toiminut mm. SM-Motocrossissa, SM-endurossa sekä SM-kelkkacrossissa. Minulla on kokemusta myös kansallisten kilpailujen järjestämisestä, viimeisimpänä Oulussa, tammikuussa 2025 järjestetty moottoripyörien SM-endurokilpailu. Oma lajini tällä hetkellä on MP enduro V 50 luokassa, olen kilpaillut myös motocrossissa.

Teen mielelläni töitä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Sopeudun hyvin uusiin tilanteisiin ja tehtäviin, perustelen kantani ja haastan muita mielelläni keskusteluun. Olen helposti lähestyttävä kuuntelija ja tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Minulla on laajat verkostot sekä moottoriurheilun että työelämän kentältä.

Työskentelen Suvic Oy:ssä projektipäällikön/työpäällikön tehtävissä. Suvic Oy on uusiutuvan energian rakentamiseen keskittynyt yritys, jossa toimin tuulivoimarakentamisen yksikössä. Työssäni olen kokonaisvastuussa projektien hoidosta, mm. kohteiden rakentamiseen liittyvistä tehtävistä ja asiakassuhteiden ylläpitämisestä. Työskentelen kansainvälisissä projekteissa, joten työskentely englannin kielellä on tuttua. Ajattelen, että näistä kokemuksista voi olla hyötyä myös hallitustyöskentelyssä.

Työnantajani suhtautuu positiivisesti moottoriurheiluun. Suvic Oy on ollut tukemassa jo useamman vuoden ajan näkyvästi esimerkiksi Erno Kostamoa.

Olen 56 v. ja perheeseeni kuuluu vaimo ja kaksi tytärtä.

 KESKEINEN KOKEMUS

• Kilpailunjohtaja-kokemus

• Aktiivinen kilpailutoiminta

• Näkemys Pohjois- Suomen kilpailu- ja harrasteympäristöstä

• Rautainen rakentamis- ja projektikokemus


Päivi Lahti-Kuusisto, Kauhajoen Moottorikerho ry

Olen 63-vuotias innokas ratalajien seuraaja. Olen toiminut Kauhajoen moottorikerhon sihteerinä vuosina 2004-2016 ja hallituksessa vielä 2017. Tuona aikana kerho rakensi Kauhajoen Sotkan vapaa-aika-alueelle EU-rahoituksella speedway- ja maaradan sekä motocrossradan. Hankkeiden usein hankalatkin paperityöt olivat sihteerin heiniä.

Innostus ratalajeihin syttyi mieheni kautta. Hän oli nuorena miehenä ajanut maarataa ja speedwayta ja innostui maaradasta uudelleen 2004. Hän on ajouransa lopettanut, mutta edelleen käymme kisoissa niin Suomessa kuin Euroopassa. Tulevana kesänä on tarkoitus käydä katsomassa speedwayn GP-viikonloppu Manchesterissa.

Kilpailun johtajan ja sihteerin tehtäviä olen hoitanut oman kerhon ratalajikisoissa sekä jäärata- ja cross country -kisoissa ja auttanut muitakin kerhoja näissä tehtävissä. Olen ollut vapaaehtoisena Forssassa maaradan GP-kisassa, Tampereen ensimmäisessä speedwayn GP-kisassa sekä Vantaalla 2023 motocrossin MM-osakilpailussa. Minulla on voimassa oleva A-toimitsijalisenssi.

Moottoriliiton hallitukseen pyrin kahdestakin syystä. Ensinnä siksi, että ratalajit tarvitsevat sinne edustajansa. Toiseksi, että läntisestä Suomesta ei tällä hetkellä ole edustajaa. Välillä Pori – Haapajärvi on monta aktiivista moottoriseuraa, jotka tarvitsevat äänitorven hallitukseen.

Olen pari kautta toiminut ratalajiryhmän tiedottajana. Ammatiltani olen toimittaja, joten viestintä on tuttua puuhaa. Hallituksen jäsenenä jakaisin tietoa ajankohtaisista asioista lähiseuroille.

Puhun suomen lisäksi englantia ja jonkin verran ruotsia.

Luonteeltani olen sosiaalinen ja tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Yhteistyö eri kerhojen ja lajien välillä on mielestäni hyvin tärkeätä. Erityisesti ratalajeissa yhteen hiileen puhaltaminen on olennaisen tärkeää, kun kyseessä on pieni lajiryhmä ja kaikki tuntevat toisensa. Hallituksessa pyrkisin kasvattamaan verkostojani ja käyttämään niitä oman ja muiden kerhojen hyväksi.


Jarkko Nikkinen, MC Kitee ry

Moikka kaikille.

Olen Jarkko Nikkinen.

Kerhoni on MC-Kitee täältä iloisesta Itä-Suomesta.

Liiton hallitukseen sain vuoden pestin ja nyt pyrin pääsemään uudelle kaudelle.

Vuosi on näissä hommissa niin lyhyt aika, että minusta tuntuu, että hommat on vähän kesken.

Hallituksessa olen toiminut sääntötyöryhmässä ja enduron/CC:n lajikummina.

Itselläni ei ole kilpailutaustaa mutta toimin muissa tehtävissä sitäkin aktiivisemmin.

Olen ollut kilpailun johtaja, monivuotinen katsastuspäällikkö, ratatuomari ja nyt uusin aluevaltaus Päijänne ajon ajanotossa.

MK-lajit ovat muodostuneet minulle uudeksi ja hienoksi tuttavuudeksi.

Näin lajikummina haluan auttaa niin ns. omia lajeja kuin kaikkia muitakin lajeja.

Tärkeimpänä näen tulevaisuudessa aktiivisen juniori/kerho toiminnan, jota olemme liitossa ruvenneet rakentamaan.

Itse olen tällä hetkellä tukemassa aivan uutta moottorikerhoa.

Olen omasta mielestäni ehkä suurin MP/MK-urheilun fani, vaikka olenkin matkamotoristi.

Saa ottaa yhteyttä.

jakke.nikkinen@gmail.com

0456437277


Jari Heinilä, Hämeen Moottorikerho ry

Kuka

65-vuotias entinen urheilutukkukauppias Kangasalta, eläkkeellä 1.4.25 alkaen. Nykyisin päätoiminen matkamotoristi ja safarikelkkailija. Naimisissa, kaksi aikuista lasta. Aloittanut autopuolen ratatuomarina 1977, myöhemmin kokonaan mp- ja kelkkapuolen tehtävissä. Valvojana ja järjestäjänä esim. supermoto-, mopoendurance-, circuit racing-, snowcross- ja jääspeedwaykilpailuissa. Kaikki käy. Roolit ja luottamustehtävät lyhyesti: SML hallitus, SML MK-matkailuryhmän tiedottaja, SML Non-sport-työryhmän jäsen, Hämeen Moottorikerhon varapj., Safarikelkkailijat Tampereen varapj., Pirkanmaan Maastoreittipoolin hallitus, Suomen Moottorikelkkaoppaat varapj., HäMK matkamotoristit vetäjä, TFMK jäsen.

Kokemuksia SML-hallituksesta

Vuodet 2023-2025 SML-hallituksessa ovat olleet värikkäitä ja opettavia. Vaikka kokemusta hallitus työskentelystä oli paljon, meni harjoittelussa ensimmäinen vuosi. Hallituksessa on nyt positiivinen pöhinä ja asioita viedään määrätietoisesti eteenpäin. Mielipiteet risteävät joskus paljonkin, mutta lopulta yhteiset päätökset syntyvät ilman äänestyksiä. Pienetkin lajit saavat äänensä kuuluviin.

Tavoitteita tulevaan

Meille hiotaan parhaillaan uutta strategiaa. Nostan esille kolme tärkeää osa-aluetta. Koko liiton henkiinjäämisen keskiössä on panostus juniori- ja nuorisotoimintaan sen kaikissa muodoissa. Tähän liittyy suunnitellut alueelliset ”tupaillat”, joissa alueen kerhot ja SML:n edustajat kohtaavat ”face to face” yhteisten tavoitteiden äärelle. Tosiasia on, että ”Me ollaan Moottoriliitto” henkeä ei luoda nettipalavereissa. Toiseksi haluan viedä tiedotuksen uudistuksen maaliin asti. Meille on luotu loistavat sisäiset ja ulkoiset infokanavat, mutta niiden käyttö on jäänyt välttäväksi. Tarvitaan nopea yhteinen ryhtiliike. Kolmanneksi haluan varmistaa non-sport toiminnan kasvun. Yhteistyö Suomen suurimman matkamotoristikerhon kanssa on hyvässä vauhdissa. TFMK:n jäsenistössä on potentiaalia kilpailujen järjestelyyn sekä mahdollisia uusia vauhtilajien harrastajia. Vuoden 2026 Mototour of Nations-tapahtuma Imatralla on konkreettinen tuleva yhteistyön tulos.

Jatkan mielelläni työtäni hallituksessa ja otan vastaan ideoita/palautetta.

Jari Heinilä HäMK

0500-816549

heinila.jari@gmail.com


Miia-Maria Vepsäläinen, Helsingin Moottorikerho ry

·        FIM International Motorcycling federation CFM Women in Motorcycling commission member

·        FIM International Motorcycling federation official license holder Clerk of the Course – Track Racing

·        Suomen moottoriliiton naiskomission puheenjohtaja

·        Suomen moottoriliiton Strategian työryhmän jäsen

·        Suomen moottoriliiton kumppanuus ja varainhankinta työryhmän jäsen

·        Suomen moottoriliiton KV-työryhmän jäsen 

·        Lajikummi Ratalajit 

Olen aktiivisesti ollut koko elämäni mukana moottoriurheilun kilpailutoiminnassa. Lapsuuteni vuodet veivät minut ratalajien pariin ja itse kisaajana olen toiminut 10-vuotta, vuodesta 2005 alkaen niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla Drag Racingin parissa. Ajatus oman ajouran päättämisestä 2014 herätti paljon ajatuksia, mutta alusta alkaen oli selvää, että moottoriurheilun parissa jatketaan tavalla tai toisella. Vaihtoehtoja yhdessä Suomen Moottoriliiton pääsihteerin Ville Salosen kanssa miettineenä yhtä äkkiä oltiin jo kouluttautumassa SML:n viralliseksi toimitsijaksi, josta tie vei samana vuonna speedwayn MM-osakilpailuun kilpailunjohtajan assistentiksi. Vuoteen 2016 saakka tasapainoiltiin vielä oman osittaisen kilpailu-uran ja kouluttautumisen, sekä taitojen karttamisen välillä, jolloin aktiivisesti kerättiin kokemusta eri toimitsijatehtävistä. Kilpailunjohtajuus osoittautui lähimmäksi omaa osaamisaluetta. Siitä heräsi Intohimo tehdä onnistuneita sekä laadukkaita moottoriurheilutapahtumia. 2016 tarjoutui mahdollisuus ratalajien nuorisovastaavaksi, jolloin myös kilpailu-ura drag racingin parissa tuli päätökseen. Moottoriurheilu.tv käynnistettiin samana vuonna Nita Korhosen ja Anette Latva-Piikkilän johdolla, jossa toimin moottoriurheilu-uutisten päivityksessä Moottoriurheilu.tv:n eri kanaville.  

Lukuisat kansainväliset MM-osakilpailut ratalajeissa mahdollisti myös laajan kansainvälisen verkostoitumisen, sekä monipuolisen kokemusten keräämisen kansainvälisistä kilpailuista. Vuonna 2017 suoritin kansainvälisen FIM Clerk Of The Course -lisenssin. Joka mahdollisti erinäiset tehtävät kansainvälisessä moottoriurheilussa, sekä MM-joukkueen johtajuudet kuin toimimisen kilpailunjohtajana MM-osakilpailuissa.  

2019 Suomessa järjestettiin kansainvälinen Women in Motorsport konferenssi, joka inspiroi minua ja päätin ehdottaa Suomen moottoriliiton hallitukselle naiskomission toiminnan uudelleen käynnistämistä, hyvällä menestyksellä. Suomen moottoriliiton naiskomissio on toiminut aktiivisesti osana SML:n toimintaa vuodesta 2019 alkaen. Naiskomissiolla on tänä päivänä hyvin tärkeä ja näkyvä rooli Suomen moottoriliiton toiminnassa. Sanoisinkin että olemme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edelläkävijä toiminnassamme.

Viime vuodet olen ollut aktiivisesti kehittämässä Suomen moottoriliiton toimintaa ja uutta strategiaa erilaisissa työryhmissä. Minut on myös valittu 2023 kansainvälisen FIM CFM Women in Motorcycling komission jäseneksi, jossa toimin tällä hetkellä aktiivisesti. Olen ollut mukana luomassa naisille Snowcrossin Maailman mestaruus sarjaa, jota ajetaan tänä vuonna 2025 toista kertaa.

Haluan olla kehittämässä ja työstämässä Suomen moottoriliiton strategiaa ja tekemässä tästä moottoriurheilun menestystarinan. Meillä on mielestäni Suomen Moottoriliitossa tulevaisuutta ajatellen päätösten aika ja teoilla määritetään Suomen Moottoriliiton tulevaisuus.

Kaipaamme uutta nuorekasta ilmettä ja uusia näkemyksiä toimintaamme.

Harrastajamäärät ovat laskeneet ja kerhoilla on vaikeuksia löytää jäseniä ja aktiivisia vapaehtoisia moottoriurheilu toimintaan mukaan.

Suomen Moottoriliitossa aloitettiin taannoin strategian uudistusprojekti, projekti on lähtenyt käyntiin mukavasti ja positiivisia vaikutuksia siis jo aloitetusta strategiatyöstä on näkyvissä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin tavoitteellisesti.

Haluan myös omalla mukana olollani olla esimerkki ja toivon saavani inspiroitua mukaan lisää nuoria sekä naisia eri tehtäviin Suomen moottoriliiton toiminnassa.

Miia-Maria Vepsäläinen

+358453195786

vepsalainen.miia.maria@gmail.com


Jörgen ”Jörö” Nylund, Riihimäen Enduroseura ry RiES

Espoosta lähtöisin ja nykyään Kanta-Hämeessä vaikuttava ja Riihimäen enduroseuraa edustava motoristi on harrastanut moottoriurheilua vuosikymmenet, vaikka välissä olikin ollut pieni tauko lajeista. Trialin parissa vierähti teini-iässä paljonkin aikaa ja siellä solmitut kaveruussuhteet lajin sisällä kantavat vielä näillekin vuosille. Trialin parissa Jörö on touhunnut jo vuosikymmenet uudestaan aloitettuaan moottoriurheilun. Vanha kansanviisaus, että kaikkea pitää kokeilla paitsi kansantanhuja osui Jöröönkin ja mies hyppäsi enska mopon kyytiin sänkicrossissa. Se olikin sitten menoa myös enduroon. Ja tietty kun kerran kokeili hard enduroa niin sekin oli sitten jatkossa lajivalikoimassa.

Puhutaan aina rakkaudesta lajiin tai tässä tapauksessa lajeihin niin ajamisen ja kilpailemisen lisäksi Jörö on täysin uppoutunut myös kisojen järjestämiseen. Vuodessa voi olla kisoja työn alla useampiakin molemmissa lajeissa. Trialissa on kansallisen, SM- ja PM-kisojen kokemus sekä SM -viikon X-trial monelta vuodelta joka myös saanut televisionäkyvyyden. Endurossa on kokeiltu myös kilpailun johtajan ja katsastuspäällikön hommia. Kilpailuja kierretään ympäri Suomea, Ruotsia ja Viroa ja tänä kesänä taas trialin EM-sarjaa viikonloput ja ollaan mukana huoltohommissa tai trial-kopparina jos ei itse ajeta tai olla järjestämässä kilpailua.

Trialin lajiryhmään Jörö hyppäsi 15 vuotta sitten ja on muutaman kauden ollut lajipäällikkönä. Lajipäällikön ominaisuudessa on tehty trialin näkyvyyden eteen paljon töitä.

Tallilla on monia erilaisia moottorivempaimia ja niiden korjaaminen, huoltaminen ja tuunaus on myös lähellä Jörön sydäntä. Jos joku kaipaa huoltoapua ja vinkkejä on tallin ovet aina auki ja varaosalaatikoita tongitaan, jotta puuttuvat osat löytyisivät pulaan joutuneille.

Moottoriliiton hallitukseen hakeminen Jöröllä tuli viime kaudella ajatuksiin ja ajatus vain voimistui kun harrastajamäärät ovat pudonneet ja kerhoilla vaikea löytää aktiivisia talkoolaisia kisojen läpiviemiseksi sekä reittien ylläpitämiseksi. Töitä on paljon kerhojen toiminnan kehittämiseksi ja moottoriliiton toiminnan saaminen harrastajien lähelle. Moottoriliitto on harrastajia varten!

Jörgen Jörö Nylund, 0405212902


Tero Kolehmainen – Hämeenlinnan Moottorikerho ry

Kuka olen?

Olen Tero Kolehmainen, 46-vuotias rautatieläinen ja moottoripyöräalan yrittäjä. Asun Hauholla hevostilalla, ja perheeseeni kuuluu vaimo sekä useampi lapsi – vanhimmat ovat jo omillaan ja nuorin vielä vaipoissa. Vapaa-aikamme kuluu pitkälti lasten, moottoriurheilun ja hevosten parissa.

Olen ollut mukana järjestö- ja yhdistystoiminnassa lähes 20 vuotta, ja viime vuosina olen keskittynyt erityisesti Suomen Moottoriliiton (SML) toimintaan.

Luottamustehtävät SML:ssa:

  • Hallituksen jäsen
  • Strategiatyöryhmän jäsen
  • Viestintätyöryhmän jäsen
  • Liikennevakuutustyöryhmän jäsen (kutsuttuna)
  • Lisenssivakuutus- ja lisenssityön asiantuntija (kutsuttuna)
  • E-Moto-lajiryhmän lajikummi
  • Supermoto-lajipäällikkö

Muut luottamustehtävät SML:n jäsenkerhoissa:

  • Hämeenlinnan Moottorikerhon varapuheenjohtaja

Omat harrastukset

Viime vuosina olen kilpaillut aktiivisesti kotimaassa ja Baltiassa seuraavissa lajeissa:

  • Supermoto
  • Motocross
  • Cross Country (CC)
  • Enduro
  • Classic Motocross

Kilpailen edelleen veteraani- ja harrastesarjoissa. Olen myös ollut useissa moottoriurheilulajeissa sähköisten ajoneuvojen pioneeri ja osallistunut kilpailuihin sähköisellä ajoneuvolla.

Minulla on SML:n A-lisenssi, ja olen viime vuosina toiminut useissa kilpailuissa erilaisissa toimitsijatehtävissä, kuten:

  • Kilpailunjohtajana
  • Katsastuspäällikkönä
  • Ratatuomarina

Miksi haluan jatkaa SML:n luottamustoimissa?

Moottoriliitto ja koko moottoriurheilu ovat suuressa murroksessa. Arvot ja toimintaympäristö ovat muuttuneet, ja vanhat toimintamallit eivät enää toimi. Meidän on sopeuduttava tähän muutokseen ja vietävä SML:n uusi strategia käytäntöön.

Tällä hallituskaudella olemme jo toteuttaneet merkittäviä uudistuksia, kuten:

  • SML:n uuden strategian käyttöönotto
  • Brändi- ja verkkosivuuudistus
  • Viestinnän ja tiedotuksen kehittäminen
  • Lisenssi- ja vakuutusuudistus
  • Liikennevakuutuksen järkeistämistyö
  • Useita muita isoja projekteja, jotka ovat työn alla

Minun päätöksentekoni perustuu faktoihin ja numeroihin. Uskallan haastaa ja kyseenalaistaa asioita, mutta ymmärrän myös kompromissien tärkeyden. Vaikeitakin päätöksiä on tehtävä, mutta tärkeintä on varmistaa moottoriurheilun elinvoimaisuus ja harrastusmahdollisuudet yli lajirajojen.

Minulla on vahvat yhteydet kotimaisiin kauppiaisiin, tiimeihin, urheilijoihin ja harrastajiin. Kerään kentältä tietoa ja välitän sen hallitukselle ja työryhmille. Toimin rajapintana kentän ja liiton välillä sekä pyrin olemaan avoin ja jakamaan tietoa myös sosiaalisen median kautta.

Seuraan aktiivisesti, miten muissa moottoriurheilulajeissa ja -liitoissa hoidetaan asioita, ja pyrin tuomaan hyviä toimintamalleja myös meille.

Elämme haasteellisia ja muutoksen aikoja. Olen valmis olemaan mukana tässä muutoksessa ja kantamaan vastuuni, jotta moottoriurheilun tulevaisuus voidaan turvata.

Tero Kolehmainen
040 576 2302
kolehte101@gmail.com

https://www.instagram.com/terokolehmainen

https://www.facebook.com/tero.kolehmainen


Pekka Kulju, Kangasalan Moottorikerho ry

Olen Pekka Kulju, 63 vuotta ja asun Ruutanan kylällä Kangasalla. Siviiliammattina asennusuunnittelu Valmetilla. Suosikkiharrastuksena enduro, jossain määrin myös motocross ja nuoruusvuosina myös trial. Moottorilajien lisäksi harrastan myös aktiivisesti maastopyöräilyä ja talviaikaan hiihtoa sekä ylä- että alamäkeen ja luistelua luonnonjäillä.

Olen Kangasalan moottorikerhon aktiivi ja ex-puheenjohtaja, jäsen myös Jämsän Seudun moottorikerhossa. SML:n hallituksen jäsen olen ollut viimeiset kaksi vuotta. Olin SML hallituksessa myös 2000-luvun alussa kaksi kautta, samoin kuin kaksi kautta FIM endurokomission jäsenenä, kunnes siviilityöt 2008 veivät maailmalle komennustöihin Valmetin voimalaitosasennuksiin. Nyt reissutöistä kotiutuneena minulla on taas aikaa harrastuksille ja yhdistystoimintaan.

Itse ajoin kilpaa endurossa 1990- ja 2000-luvulla pääasiassa kotimaan kisoissa, mutta kertaalleen myös läpiajettuna Six Days Portugalissa ja Novemberkåsan Ruotsissa. Kisaamisen ohessa olin Kalkun alkuaikoina mukana ajanottotehtävissä mm. Suomen Sixillä 1996. 2000-luvun alussa suoritin FIM Clerk of the Course lisenssin ja olen toiminut enduron EM- ja MM-kisoissa kilpailujohtajana Jämsässä, Heinolassa ja Riihimäellä sekä Sixillä 2011 Hamina-Kotkassa. Suomen Sixi joukkueen delegaattina ja Team Managerina olen ollut 14 kertaa, delegaattina ja tuomariston jäsenenä myös useissa enduron MM- tai EM-osakilpailuissa Euroopassa.

Vahvuutenani järjestötoiminnan kannalta offroad lajit, kilpailujen järjestäminen ja kansainväliset kuviot.


Tomi Kapanen, Konneveden Moottorikerho/UA ry

Olen Tomi Kapanen, 46-vuotias kahden aikuisen lapsen isä. Kuulun niihin, jotka mieluummin tekevät kuin suunnittelevat loputtomasti. Olen ollut mukana Konneveden moottorikerhon hallituksessa jo kymmenen kautta, ja toimin myös Suomen moottoriliiton supermotolajiryhmän jäsenenä. Luottamustehtäviä löytyy myös muista tahoista ja yrityksistä. Toimin erilaisissa rooleissa kilpailuorganisaatiossa ja minulta löytyykin A-toimitsijalisenssi.

Kerhotoiminnassa minulle tärkeää on ollut lasten ja nuorten ajoharrastusten tukeminen – haluan tarjota heille mielekästä tekemistä ja tuoda nuoret myös mukaan talkoohommiin. Työskentelen uusiutuvan energian, viestintä- ja tietoliikenteen alalla, ja tämä on mahdollistanut myös yhteistyösopimuksia moottoriurheilun parissa.

Joskus pitää vain tarttua toimeen ja katsoa, miten homma etenee. Kun aloitetaan jotain, on ensin ymmärrettävä, mitä tehdään, ja sitten hypättävä täysillä mukaan. Toimintatapa voi poiketa siitä, mihin muut ovat tottuneet, mutta lopputulos on se, mikä ratkaisee.

Tapaan sanoa: ”Hyvin suunniteltu ei ole edelleenkään valmis, eikä sen valmistamista edes aloitettu.” Hyvin usein puhutaan, että jokin on hyvin suunniteltu, mutta se on edelleen tekemättä. Jos haluat saada jotain aikaiseksi, pitää vain ryhtyä tekemään – silloin selviää, mitä se vaatii ja miten se tehdään.

0451227772

kapanen.t@gmail.com

Saa ottaa yhteyttä.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram