Kostamon avauskisat kaksijakoiset North West 200:ssa - Superbikessa kärkikahinoissa, Superstockissa pettymys

julkaisupäivä 9.5.2025

Kierrosaikaan tavoiteltu parannus viime vuoteen nähden saavutettiin jo, mutta muutkin ovat parantaneet vauhtiaan, joten Erno Kostamon sijoitustavoitteet eivät aivan täyttyneet vielä NW200:n ensimmäisissä kilpailulähdöissä.

Teksti: Erno Kostamon tiedotustiimi. Kuvat: Erno Kostamon kotialbumi

Kansainvälinen katuratakausi polkaistiin käyntiin Pohjois-Irlannissa, kun Superbike- ja Superstock-luokkien ensimmäiset kilpailut ajettiin myöhään torstai-iltana Suomen aikaa.

Suomen Erno Kostamo starttasi ensimmäisenä ajettuun Superbike-kilpailuun hyvältä lähtöpaikalta, kolmosrivin kahdeksannesta ruudusta. Kiteeläislähtöinen Kostamo paransi aika-ajossa viime vuoden kierrosaikaansa 1,5 sekunnilla.

“Viime vuonna tällä ajalla ois ollut selvästi stepin korkeemmalla tuloksissa, mutta muutkin on parantaneet vauhtiaan. Onneksi parin sekunnin ero aika-ajossa tällaisella pitkällä (14,436 km) radalla ei merkkaa vielä mittään, sillä kisassa kun ajetaan ryhmässä, niin imuavusta on niin iso hyöty että siinä pyssyy mukana.”

Sijoitukset ratkaistiin viimeisessä mutkassa

Kostamo todisti kommenttinsa oikeaksi kisassa, kun viitossijasta taistellut kolmikko Kostamo, Ian Hutchinson ja Jamie Coward jarrutti viimeisen kierroksen viimeiseen mutkaan kolme rinnakkain. Ulkolinjalle ajautunut Kostamo joutui väistämään välttääkseen osuman kilpakumppaneihin. Kun vielä Coward oikaisi nurmikon kautta ja suoraan Kostamon eteen, ei suomalaisella ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa vauhti pois varmistaakseen maaliin pääsy seitsemännellä sijalla. Tuloksissa suomalaisen taakse jäi mm. lajilegenda John McGuinness.

“Ei se McGuinnesin taakse jääminen sinällään lämmitä, vaan enemmänkin se että täältä ei puutu kettään maailman huippukuljettajista, ja kun silloin pystyt kirkkaasti ajamaan Top10-sakkiin ja taistelemaan lähes podiumsijoituksista, niin voit hyvällä omalla tunnolla sannoo että kuulut siihen kympin kärkeen.”

North West 200:ssa sijoituksia arvostellessa pitää huomioida, että Superbike-luokassa mukana on 65 kilpailijaa ja Superstockissa peräti 69 kuljettajaa tavoittelee voittoa.

Liikaa tasoitusta kilpakumppaneille

Torstai-illan viimeisenä ajettiin Superstock-luokan kilpailu. Kostamon etukäteisodotukset olivat kovat, mutta jo aika-ajo osoitti ettei aivan kaikki ei nyt ollut kunnossa.

“Alotettiin samalla konneella mitä käytettiin Kroatian testeissä. Se ol täysin vakio, mutta aateltiin että sen kulku pitäs riittää eikä mittään ongelmia olla. Mut heti aika-ajossa huomattiin, että kilpakumppaneihin verrattuna vauhti ei riitä. Sitte viel radalla ol ruuhkaa ja kolmella noppeella kierroksella peräkkäin tul hittaampi etteen samassa mutkassa ja vei mahollisuudet hyvvään tulokseen.”

Ennen kilpailua ei ollut enää aikaa moottorinvaihtoon, joten olemassa olevilla eväillä oli taisteltava. Kolmastoista lähtöruutu ei pitkässä kisassa ole katastrofi, ja hyvän startin jälkeen Kostamo nousikin ensimmäisellä kierroksella jo kahdeksannelle sijalle.

“Sen jälkeen yritin vaan roikkuu mukana ja oottaa jos joku tekis virheitä. Mutta kun moottorin kulku ei riitä, niin porukkaa tul ohi oikeelta ja vasemmalta.”

Lopulta Kostamo ohitti ruutulipun 12. sijalla, mikä ei tietenkään tyydyttänyt.

“Lauantaina Superstockissa on sama lähtöruutu, mutta ei se menestys siihen karkaa. Perjantaina kun on kisoista vappaapäivä, niin meillä se mennee huoltohommissa ja ohjelmassa on Superstock-pyörän moottorin vaihto. Kyllä se tavoite on edelleen siellä podiumin tuntumassa. Yritettään nyt syyä sitä kuuluisaa käärmesoppaa ja ehtii vähän lissää vauhtia vielä kuskistakin.”

Lauantaina Kostamolla on vielä edessä kaksi Superbike-luokan kilpailua ja niiden välissä Superstock-luokan lähtö, joten tavoitteisiin pääsemiseen on vielä kolme mahdollisuutta.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram