18.11.2024

Erno Kostamolle kakkossija Macaosta - ”Se tuli enemmän säännöillä kuin ajamalla”

Sade sotki Macaon katurata-GP:n viimeisen päivän aikataulut. Moottoripyöriä ei radalle päästetty, ja näin tulokset vahvistettiin lauantain aika-ajon tulosten mukaisiksi.

Teksti: Erno Kostamon tiedotus. Kuvat: Erno Kostamon kotialbumi

-Tänä aamuna kun avas ikkunaverhon, niin ol täys vesisade ja sen ties heti, ettei rata tuu kuivumaan päivän aikana, kun ilman kosteusprosentti on yli 95, totesi Kostamo sen jälkeen, kun järjestäjiltä oli tullut vahvistus etteivät moottoripyörät sunnuntaina aja.

Näin ollen lopputulokset julkistettiin aika-ajon tulosten perusteella. Erno Kostamon kaulaan ripustettiin hopeamitali.

-Tälleen mäni tulokset tänä vuonna. Ainahan ne sijoitukset ois kiva ratkaista kilpailussa ajamalla, mutta säännöt kertoo, että jos kisaa ei pystytä ajamaan, niin tulokset männee aika-ajon mukkaan.

Macaon GP, kilpailun tulokset:

  1. Davey Todd, GBR, BMW M1000RR
  2. Erno Kostamo, FIN, BMW M1000RR
  3. Peter Hickman, GBR, BMW M1000RR

Kun vahvistus itse kilpailun perumisesta saatiin, oli Macaosta tavoitetun Kostamon mietteet kaksijakoiset.

-Kolikolla on kaks puolta. Voittokin olis ilman tekniikkaongelmia ollut käsien ulottuvilla, mutta toisaalta oli yhtä lähellä että ois jiäty kokonaan ilman tulosta.

Taifuuni kutisti rata-aikaa

Keskiviikkona Macaoon saapunut taifuuni toi mukanaan päivittäisiä sadekuuroja, jonka seurauksena perjantain ajot peruttiin moottoripyöräluokan osalta kokonaan, ja lauantain aikataulua muutettiin useaan otteeseen. Ensin oli tarkoitus ajaa lauantaina yksi tunnin harjoitus ja kaksi tunnin mittaista aika-ajoa. Sitten se tiivistettiin yhteen harjoitukseen ja yhteen aika-ajoon. Kun harjoitus saatiin käyntiin, keskeytettiin se kymmenen minuutin ja neljän ajetun kierroksen jälkeen punalipulla sadekuuron osuessa rata-alueelle, eikä harjoitusta enää jatkettu.

Tunnin aika-ajo muutettiin vielä 20 minuutin harjoitukseksi ja 20 minuutin aika-ajoksi. Harjoituksen alussa Kostamo ajoi kaksi kierrosta, jonka jälkeen pyörä sylkäisi öljyt ulos moottorista öljynpaineanturin hajottua. Tiimi ehti saada juuri ajoissa pyörän kuntoon aika-ajoon.

-Aika-ajossa ehin ajjaa kaks noppeeta, joista jälkimmäinen alitti 0,7 sekunnilla miun viime vuoden ennätysajan. Uus moottori on selvästi tehokkaampi ja janosempi, niin bensa loppu ja luulin jo moottorin hajonneen, ja seurasin viimeset minuutit aika-ajosta radan varresta. Tämäkin ois vältetty, jos ois ollu enemmän rata-aikaa. Nyt ol niin rikkonaista ajamista ja aina välliin hittaita kierroksia, ettei suatu laskettua tarkkaa kulutusta noppeilla kierroksilla.

Vaikka sää oli kaikille sama eivätkä kilpakumppanitkaan päässeet ehkä näyttämään aivan viimeistä vauhtiaan, niin kilpailun perumisen lisäksi myös ajettujen kierrosten vähäisyys jäi kaivertamaan Kostamoa.

-Edellisinä vuosina on piässy ajamaan sellaset 30-40 kunnon aikakierrosta, niin nyt ajoin koko aikana kaks noppeeta. Se oli vasta eka kokkeilu, että minkälaista vauhtia vois alkaa rakentammaan tänne. On selvä että kun kaikkiaan kierroksia tuli vain 10, niin ei kukkaan lähe mittään ennätyshullutteluja ajamaan siinä vaiheessa, järkikin sen sannoo.

Tiimin nopea toiminta mahdollisti palkintopallisijoituksen

Nyt saavutettu kakkossija on pitkälti ammattitaitoisen tiimin ansiota, sillä öljynpaineanturin hajoamisen jälkeen oli vain muutama minuutti aikaa saada pyörä taas kuntoon.

-Ihan veitsenterällä se oli, mutta vika suatiin paikallistettuu noppeesti. Anturin vaihto ja kauttaaltaan öljyssä olleen pyörän putsaus, ja siitä suoraan aika-ajjoon. Ees käsiä ei ehtiny pestä, noppeesti vaan urheilugeeli suuhun ja radalle kun suatiin pyörä kuntoon. Jos ei ois ehitty lainkaan aika-ajjoon, niin ois voinu olla samanlainen ketutus kuin viime vuonna, jolloin päävirtareleen hajoaminen keskeytti hyvin alkaneen kilpailun.

Macao oli totutusti Kostamolle kauden päätöskilpailu, ja päällimmäisenä kaudesta jäi positiivinen maku.

-Kausi pulkassa, ehjänä koko kausi ja samoin nahkapuvut. Tuloksellisesti kausi oli hieno, otettiin kuljettajana ja vauhdillisesti tuas iso steppi etteenpäin. Tää ol eka kerta uralla, kun ei tarvinnu kaluston kanssa antaa tasotusta. Ei tarvinnu kun kahtoo peiliin, jos ei tuloksia syntynyt.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram