Drag Racing (kiihdytysajo) on moottoripyöräilylaji, jota ajetaan 402,33 m tai 201 m pitkällä, asvalttipäällysteisellä suoralla, kuten lajiin rakennetuilla radoilla tai lentokenttäsuoralla. Suoralla on kaksi vierekkäistä ajorataa ja yhdessä lähdössä on kerrallaan mukana 2 kilpailijaa. Kilpailu koostuu aika-ajoista ja pudotusajoista, jotka ajetaan aika-ajojen kautta muodostuneen kaavion mukaisesti. Radan pitoa voidaan parantaa kumittamalla ja erityisesti lajiin suunnitellulla, pitoa parantavalla liimalla.
Pyörien huippunopeudet ovat luokasta riippuen noin 70 km/h – 380 km/h. Aikaa 402 m suoritukseen kuluu noin 6 – 14 sekuntia. Kilpailukaluston vaihtelee tavallisesta kadulle rekisteröidystä, tieliikennekelpoisesta moottoripyörästä aina erikoisvalmisteisiin, vain kiihdytysajoon rakennettuihin pyöriin. Polttoaineita käytetään luokasta riippuen lyijytöntä bensiiniä, E85-etanolia, metanolia tai Nitrometaania. Sääntöjen salliessa pyörissä saa käyttää pakokaasuahdinta, remmiahdinta ja dityppioksidia (Nos/ilokaasu). Harvinaisempia polttoaineita ja yli 300 km/h huippunopeuksia ajetaan pääsääntöisesti vain kiihdytysajoon rakennetuilla radoilla kuten Kauhavalla ja Virtasalmen motoparkissa. Lentokentillä ajettu kiihdytysajo on lähes poikkeuksessa tieliikennekelpoisilla, lyijyttömällä bensiinillä tai E85 etanolilla toteutettua harjoittelua tai kilpailua.
Drag Racing EM 2023
Super Twin Top Fuel Bike Pronssia Marko Lantto
Lajipäälliköiden toimintakausi on aina kaksi vuotta
Drag Racing lajiryhmä 2021 - 2024
Lajipäällikkö:
Toni Suokas
Jäsenet:
Minttu-Maria Gratschew
Olli Koskinen
Sini-Erika Käyhkö
FHRA järjestää Drag Racing SM- ja Suomen Cup -sarjat, joihin kuuluu vuosittain 4-5 osakilpailua. FHRA:n SM-osakilpailuissa on jaettu myös yhden Euroopan suurimman, Summit European Drag Racing -sarjan, pisteitä.
Kilpailijanumeroiden varaaminen tehdään ottamalla yhteyttä FHRA:n toimistolle www.fhra.fi.
FIM-E kilpailunumeroiden varaaminen tehdään FIM-E Drag Racing komission pj Job Heezenin kautta.