Drag Racing (kiihdytysajo) on moottoripyöräilylaji, jota ajetaan 402,33 m tai 201 m pitkällä, asvalttipäällysteisellä suoralla, kuten lajiin rakennetuilla radoilla tai lentokenttäsuoralla. Suoralla on kaksi vierekkäistä ajorataa ja yhdessä lähdössä on kerrallaan mukana 2 kilpailijaa. Kilpailu koostuu aika-ajoista ja pudotusajoista, jotka ajetaan aika-ajojen kautta muodostuneen kaavion mukaisesti. Radan pitoa voidaan parantaa kumittamalla ja erityisesti lajiin suunnitellulla, pitoa parantavalla liimalla.

Pyörien huippunopeudet ovat luokasta riippuen noin 70 km/h – 380 km/h. Aikaa 402 m suoritukseen kuluu noin 6 – 14 sekuntia. Kilpailukaluston vaihtelee tavallisesta kadulle rekisteröidystä, tieliikennekelpoisesta moottoripyörästä aina erikoisvalmisteisiin, vain kiihdytysajoon rakennettuihin pyöriin. Polttoaineita käytetään luokasta riippuen lyijytöntä bensiiniä, E85-etanolia, metanolia tai Nitrometaania. Sääntöjen salliessa pyörissä saa käyttää pakokaasuahdinta, remmiahdinta ja dityppioksidia (Nos/ilokaasu). Harvinaisempia polttoaineita ja yli 300 km/h huippunopeuksia ajetaan pääsääntöisesti vain kiihdytysajoon rakennetuilla radoilla kuten Kauhavalla ja Virtasalmen motoparkissa. Lentokentillä ajettu kiihdytysajo on lähes poikkeuksessa tieliikennekelpoisilla, lyijyttömällä bensiinillä tai E85 etanolilla toteutettua harjoittelua tai kilpailua.

 

 AJANKOHTAISET DRAG RACING

FIM kiristää MM- ja EM-sarjojen äänirajoja. FIM kypärävaatimukset päivittyvät myös kausilla 2025 ja 2026 lajista riippuen.FIM kiristää äänirajoja vaiheittain eri lajien EM ja MM-sarjoissa. Kauden 2025 osalta muutokset löytyvät joulukuussa julkaistusta Sound control regulations –sääntökirjasta (www.fim-moto.com). SML on julkaissut erikseen FIM:n äänimittaukseen liittyvät MM-säännöt omilla verkkosivuilla, jotta ne ovat helposti kilpailijoiden löydettävissä...
SML:n vuoden 2025 lisenssin vakuutusosuuden mallissa uudistuksiaSML on avannut vuoden 2025 lisenssimyynnin Motti -järjestelmässä. SML:n lisenssi koostuu kahdesta osasta, josta toinen on SML:n lisenssiosuus ja toinen osa on Pohjolan tarjoama sporttiturvavakuutus, jonka hinnoittelusta päättää Pohjola.
Lajikohtaiset säännöt vuodelle 2025 julkaistaan loppuvuoden aikana!Lajiryhmien työstämät ja johtoryhmän hyväksymät säännöt julkaistaan loppuvuoden aikana Moottoriliiton sivuilla. Yhdenmukaiset ja selkeämmät lajikohtaiset säännöt löydät kootusti...
Moottoriliiton juhlagaala 2024Moottoriliiton juhlagaala ja palkintojen jako järjestetään lauantaina 23.11.2024. Moottoriliiton kaudella 2024 menestyneet urheilijat
KATSO KAIKKI

DRAG RACING TAPAHTUMAT

KATSO KOKO KALENTERI

KANSAINVÄLISET MENESTYJÄT

Drag Racing EM 2023 

Super Twin Top Fuel Bike Pronssia Marko Lantto

DRAG RACING LAJIRYHMÄ

Lajipäälliköiden toimintakausi on aina kaksi vuotta

Drag Racing lajiryhmä 2021 - 2024
Lajipäällikkö:

Toni Suokas

Jäsenet:
Minttu-Maria Gratschew
Olli Koskinen
Sini-Erika Käyhkö
Manu Alarto

OTA YHTEYTTÄ LAJIRYHMÄÄN

Drag Racing  lajiryhmä Facebook

FHRA

FHRA järjestää Drag Racing SM- ja Suomen Cup -sarjat, joihin kuuluu vuosittain 4-5 osakilpailua. FHRA:n SM-osakilpailuissa on jaettu myös yhden Euroopan suurimman, Summit European Drag Racing -sarjan, pisteitä.

FHRA KOTISIVUT

FHRA Facebook

FHRA Instagram

 

KILPAILIJANUMEROT

Kilpailijanumeroiden varaaminen tehdään ottamalla yhteyttä FHRA:n toimistolle www.fhra.fi.

FIM-E kilpailunumeroiden varaaminen tehdään FIM-E Drag Racing komission pj Job Heezenin kautta.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram