Jäärata on moottoriurheilulaji, jota ajetaan luonnonjäälle tehdyllä n. 1500 m pitkällä radalla jossa on yksi pidempi lähtösuora sekä kaarteita molempiin suuntiin. Radan vähimmäisleveys on lähtösuoralla 35 m ja muulla radan osalla 20 m. Radan hitain kaarre sijoitetaan lähtösuoralle tuloon. Radan kuntoa pidetään yllä auraamalla ja harjaamalla rata aina lähtöjen väliaikana.

JÄÄRATA AJANKOHTAISET

SML:n vuoden 2025 lisenssin vakuutusosuuden mallissa uudistuksiaSML on avannut vuoden 2025 lisenssimyynnin Motti -järjestelmässä. SML:n lisenssi koostuu kahdesta osasta, josta toinen on SML:n lisenssiosuus ja toinen osa on Pohjolan tarjoama sporttiturvavakuutus, jonka hinnoittelusta päättää Pohjola.
Lajikohtaiset säännöt vuodelle 2025 julkaistaan loppuvuoden aikana!Lajiryhmien työstämät ja johtoryhmän hyväksymät säännöt julkaistaan loppuvuoden aikana Moottoriliiton sivuilla. Yhdenmukaiset ja selkeämmät lajikohtaiset säännöt löydät kootusti...
Moottoriliiton juhlagaala 2024Moottoriliiton juhlagaala ja palkintojen jako järjestetään lauantaina 23.11.2024. Moottoriliiton kaudella 2024 menestyneet urheilijat
KATSO KAIKKI

LUOKAT

Jäärataa ajetaan kaksi, kolme ja nelipyöräisillä ajoneuvoilla luokissa JR Lites, JR Open, Veteraanit, Sivuvaunut ja ATV. Soolopyöräluokissa kilpaillaan myös B-luokissa, joissa lajin pariin tulevat kuljettajat pääsevät tutustumaan lajin saloihin ja kehittämään osaamistaan. Lajissa ajetaan henkilökohtaisesta suomenmestaruudesta sekä kerhojoukkueiden suomenmestaruudesta.

 

JÄÄRATA LAJIRYHMÄ

Jäärata -lajiryhmä 2021-2022

Lajipäällikkö:
 
Aki Ajo
Jäsenet:
Matti Kiiveri, Jani Pirttinen, Niclas Pöytälaakso ja Kari Vehniäinen

OTA YHTEYTTÄ LAJIRYHMÄÄN

SM-JÄÄRATA

Jäärata SM-kilpailukausi 2025 siintää jo edessä! SML SM-jäärata kilpailukalenteri 2025 julkaistaan myöhemmin…

SM-Jäärata Facebook

 

 

JÄÄRATA JA YMPÄRISTÖ

Jääradan ympäristövaikutukset ovat vähäisiä. Moottoreissa käytetään vapaasti markkinoilla olevia ympäristöystävällisiä polttoaineita, varikkoalueilla kuljetuskaluston ja kilpailuajoneuvojen alla käytetään valumilta suojaavaa huoltomattoa. Ajoneuvoissa oleva polttoaine- ja voiteluainemäärä on vähäinen eikä se aiheuta ympäristöriskiä. Kilpailupaikan siisteyteen ja jätehuoltoon kiinnitetään suurta huomiota ja kilpailupaikoilla on saatavilla öljynimeytysmattoja ja imeytysturvetta. Kaikille harjoitus- ja kilpailupaikoille haetaan ympäristölupa. Ajoneuvojen ääntä valvotaan melumittauksin ajokkien katsastuksen yhteydessä sekä kilpailun aikana ohiajomelumittauksella. Äänirajat on säädetty tarkoin säännöissä ja liian kovaääniset ajokit suljetaan pois kilpailusta.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram