Jäärata on moottoriurheilulaji, jota ajetaan luonnonjäälle tehdyllä n. 1500 m pitkällä radalla jossa on yksi pidempi lähtösuora sekä kaarteita molempiin suuntiin. Radan vähimmäisleveys on lähtösuoralla 35 m ja muulla radan osalla 20 m. Radan hitain kaarre sijoitetaan lähtösuoralle tuloon. Radan kuntoa pidetään yllä auraamalla ja harjaamalla rata aina lähtöjen väliaikana.
Jäärataa ajetaan kaksi, kolme ja nelipyöräisillä ajoneuvoilla luokissa JR Lites, JR Open, Veteraanit, Sivuvaunut ja ATV. Soolopyöräluokissa kilpaillaan myös B-luokissa, joissa lajin pariin tulevat kuljettajat pääsevät tutustumaan lajin saloihin ja kehittämään osaamistaan. Lajissa ajetaan henkilökohtaisesta suomenmestaruudesta sekä kerhojoukkueiden suomenmestaruudesta.
Jäärata -lajiryhmä 2021-2022
Lajipäällikkö:
Aki Ajo
Jäsenet:
Matti Kiiveri, Jani Pirttinen, Niclas Pöytälaakso ja Kari Vehniäinen
Jäärata SM-kilpailukausi 2025 siintää jo edessä! SML SM-jäärata kilpailukalenteri 2025 julkaistaan myöhemmin…
Jääradan ympäristövaikutukset ovat vähäisiä. Moottoreissa käytetään vapaasti markkinoilla olevia ympäristöystävällisiä polttoaineita, varikkoalueilla kuljetuskaluston ja kilpailuajoneuvojen alla käytetään valumilta suojaavaa huoltomattoa. Ajoneuvoissa oleva polttoaine- ja voiteluainemäärä on vähäinen eikä se aiheuta ympäristöriskiä. Kilpailupaikan siisteyteen ja jätehuoltoon kiinnitetään suurta huomiota ja kilpailupaikoilla on saatavilla öljynimeytysmattoja ja imeytysturvetta. Kaikille harjoitus- ja kilpailupaikoille haetaan ympäristölupa. Ajoneuvojen ääntä valvotaan melumittauksin ajokkien katsastuksen yhteydessä sekä kilpailun aikana ohiajomelumittauksella. Äänirajat on säädetty tarkoin säännöissä ja liian kovaääniset ajokit suljetaan pois kilpailusta.