Moottorikelkkalajeja ovat Enduro, Sprint, Drag Racing, Hill Climb, Snowcross ja Watercross, joiden toimintaa edistävät ja kehittävät kaksi erillistä lajiryhmää. Lajiryhmien lisäksi Moottoriliiton toimintaan kuuluu myös matkailukelkkailu, jolla on omat vastuuhenkilöt hoitamassa tärkeitä yhteiskunnallisia edunvalvontatehtäviä.
Matkailukelkkailu lajiryhmän yhteystiedot: mk-matkailu(at)moottoriliitto.fi
Lajipäällikkö Asko Keskinen 0500 131 082
Jukka Lainkari 0400 221 736
Jari Heinilä 0500 816549
Suomen snowcross MM-osakilpailu Joensuussa 28.2.-1.3.2025
Pysy kuulolla saadaksesi lisää päivityksiä, kun valmistaudumme uskomattomaan MM-snowcross kauteen 2025, joka on täynnä energisiä kilpailuja, poikkeuksellisia kykyjä ja unohtumattomia hetkiä!
Lisätietoja 2025 FIM Snowcross World Championship -kilpailuista saat seuraamalla WorldSnowcross.com-sivustoa ja MXGP:n sosiaalisen median kanavia, mukaan lukien virallinen SNX Instagram -sivu osoitteessa WorldSnowcross.com
MK-lajiryhmä 2023-2024
Reijo Paajanen, lajipäällikkö
Snowcross:
Osmo Määttälä
Risto Juujärvi
Erno Pyykönen
Watercross:
Sauli Vuontisvaara
Juha Jolma
Maarit Tenhunen
Vintage:
Mikko Witikka
Tapio Kiiskinen
Jaakko Kurikka
Snowcrossin SM-kilpailukausi 2025 siintää jo edessä! SML SM-Snowcrossin kilpailukalenteri 2025 julkaistaan myöhemmin…
Yhteystiedot:
Sähköposti: snowcross(at)mjpevents.fi
SM-Watercross osakilpailuja oli kaudella 2024 yhteensä viisi.
Watercross on suljetulla vesialueella moottorikelkalla veden päällä ajettava kiihdytys- ja watercross-kilpailu. Sitä ajetaan veden päällä joella, järvissä ja lammilla tai vastaavilla, johon kuuluu watercrossissa veden päälle rakennetut hyppyrit. Kiihdytyksen ja watercrossin ei ole pituuden ja leveyden määrämittoja. Lähtö- ja maali alueet ovat joko hiekkaa ja betonia tai vastaavaa.
Kilpailut ovat avoimet tehdasvalmisteille ja itse rakennetuille moottorikelkoille, jotka täyttävät turvallisuusvaatimukset ja urheilusäännöstön vaatimukset. Moottorit ovat joko 2-tahtisia tai 4-tahtisia.
Moottorikelkkaenduro on luotettavuuskilpailu, jossa ajetaan siirtymä- ja maastokokeita. SM-kilpailuvaatimus on noin 100 km:ä maastokokeita sekä siirtymät, jotka asettavat sekä ajajan, että kelkan kunnon koetukselle. SM-kilpailut ovat yksi- tai kaksipäiväisiä ja kilpailun tarkoituksena on kokeilla moottorikelkkojen luotettavuutta sekä ajajien kestävyyttä sekä taitoa heidän ajaessaan reitin määrätyissä olosuhteissa.
MK-Sprint
Moottorikelkkaenduroa kevyempi laji on MK-Sprint, joka Suomenmestaruuksineen tarjoaa helpomman mahdollisuuden tutustua kelkkaurheiluun turvallisissa olosuhteissa. Kilpailun tarkoituksena on perehdyttää jokamieskelkkailija kilpailutoimintaan sekä kokeilla moottorikelkkojen luotettavuutta sekä ajajien taitoa heidän ajaessaan reitin määrätyissä olosuhteissa.
Moottorikelkka Drag Racing on kiihdytyskilpailu, joka ajetaan pääsääntöisesti lumeen tampatulla radalla. Radan pituus on talvella 201,17 metriä ja kesällä esim. nurmi-/sänkikilpailuissa 152,4 metriä. Lähtöalustana ovat moottorikelkan telamatoista tehdyt viisitoista (15) metriä pitkät lähtöalustat.
Drag Racing kilpailuissa käytettävä ajanottolaitteisto on elektroninen ja tarkkuus on 1/1000 sekuntia. Lähtölaitteena on ns. joulukuusi-valolaitteisto. Ajosta tallennetaan lisäksi reaktioaika lähdöstä, 60 jalan aika sekä loppunopeus.Moottorikelkka Drag Racing on kiihdytyskilpailu, joka ajetaan pääsääntöisesti lumeen tampatulla radalla. Radan pituus on talvella 201,17 metriä ja kesällä esim. nurmi-/sänkikilpailuissa 152,4 metriä. Lähtöalustana ovat moottorikelkan telamatoista tehdyt viisitoista (15) metriä pitkät lähtöalustat.
Drag Racing kilpailuissa käytettävä ajanottolaitteisto on elektroninen ja tarkkuus on 1/1000 sekuntia. Lähtölaitteena on ns. joulukuusi-valolaitteisto. Ajosta tallennetaan lisäksi reaktioaika lähdöstä, 60 jalan aika sekä loppunopeus.
Moottorikelkka Hillclimb on suljetulla lumiradalla rinne- ja/ tai mäkimaastoalueella järjestettävä nopeus- ja tekniikkakilpailu, jossa paremmuus ratkaistaan nopeimman suoritukseen käytetyn ajan perusteella. Lumi voi olla pehmeää ja/tai tampattua ja rata-alueella on jyrkkiä osia ja suuria korkeuserojen vaihteluja sekä kierrettäviä portteja radan muotoja ja korkeuseroja mukaillen. Radalla ei ole säännöissä määriteltyjä pituuden ja leveyden maksimimittoja.
Kilpailuihin voi osallistua kaikilla tehdasvalmisteisilla moottorikelkoilla, jotka täyttävät urheilusäännöstön ja lajisääntöjen vaatimukset sekä turvallisuusvaatimukset ja joiden minimi telanmitta on 144-tuumaa. Moottorit voivat olla joko 2- tai 4- tahtisia mäntämoottoreita. Moottorikelkkojen tulee olla rekisteröityjä ja niissä pitää olla liikennevakuutus.
SM-Watercross osakilpailuja oli kaudella 2024 yhteensä viisi.
Watercross on suljetulla vesialueella moottorikelkalla veden päällä ajettava kiihdytys- ja watercross-kilpailu. Sitä ajetaan veden päällä joella, järvissä ja lammilla tai vastaavilla, johon kuuluu watercrossissa veden päälle rakennetut hyppyrit. Kiihdytyksen ja watercrossin ei ole pituuden ja leveyden määrämittoja. Lähtö- ja maali alueet ovat joko hiekkaa ja betonia tai vastaavaa.
Kilpailut ovat avoimet tehdasvalmisteille ja itse rakennetuille moottorikelkoille, jotka täyttävät turvallisuusvaatimukset ja urheilusäännöstön vaatimukset. Moottorit ovat joko 2-tahtisia tai 4-tahtisia.