Pelastuslaissa (379/2011) on säädetty yleisötapahtumiin liittyvistä asioista, kuten yleisötapahtuman pelastussuunnitelman laatimisesta sekä omatoimisesta varautumisesta. Pelastusviranomaiset valvovat pelastuslaissa annettujen säädösten noudattamista.
Alla on mainittuna keskeisiä pelastuslain nojalla annettuja säädöksiä tapahtumien turvallisuuteen liittyen.
Voit tutustua pelastuslakiin tarkemmin Finlex-verkkopalvelussa.
Kokoontumislaissa (530/1999) on säädetty yleisötapahtuman järjestämiseen liittyviä asioita. Kokoontumislain säädösten noudattamista valvoo poliisi.
Alla on mainittuna keskeisiä kokoontumislain nojalla annettuja säädöksiä tapahtumien turvallisuuteen liittyen.
Voit tutustua kokoontumislakiin tarkemmin Finlex-verkkopalvelussa.
Uusi kulutuspalvelujen turvallisuudesta annettu laki (185/2025) astui voimaan toukokuun alussa 2025. Lain noudattamista valvoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes).
Alla on mainittuna keskeisiä kulutuspalvelujen turvallisuudesta annetun lain nojalla annettuja säädöksiä tapahtumien turvallisuuteen liittyen.
Huolellisuusvelvollisuudesta on säädetty sekä pelastuslaissa että kulutuspalvelujen turvallisuudesta annetussa laissa. Eri laeissa huolellisuusvelvollisuutta on määritelty eri näkökulmista katsoen. Pelastuslain huolellisuusvelvoite koskee kaikkia ja edellyttää, että jokaisen tulee olla huolellinen tulipalon tai muun onnettomuuden ja vaaran välttämiseksi. Kulutuspalvelujen turvallisuudesta annettu laki puolestaan edellyttää palveluntarjoajan (tapahtuman järjestäjän) huolehtivan siitä, että kulutuspalvelu on turvallinen sen käyttäjille ja muille välittömässä vaikutuspiirissä oleville.
Kulutuspalvelujen turvallisuudesta annettu laki edellyttää ilmoittamaan vakavista vaaratilanteista sekä sellaisista tilanteista, jotka eivät olleet odotettavissa suoritetun riskienarvioinnin perusteella viipymättä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle eli Tukesille. Ilmoituksessa on myös kerrottava, mihin toimenpiteisiin tapahtuman järjestäjä on ryhtynyt tapahtuneen vuoksi.
Ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvia tilanteita voivat olla esimerkiksi menehtymiseen ja/tai vakavaan vammaan johtaneet onnettomuudet, lajille epätyypilliset onnettomuudet sekä yleisöön kohdistuneet vaara- ja onnettomuustilanteet.
Ilmoituksen voi tehdä Tukesin sähköisellä lomakkeella tai vapaamuotoisesti sähköpostitse (kirjaamo@tukes.fi).
Osallistujien, kilpailijoiden ja huoltajien sekä taustajoukkojen turvallisuuden lisäksi tapahtuman järjestäjän vastuulla on myös toimitsijoiden, vapaaehtoisten, median ja yleisön turvallisuudesta huolehtiminen. Tapahtuman järjestäjän on tärkeää antaa selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla turvallisuutta koskevat ohjeet yleisölle sekä muun muassa määritellä tapahtuman sallitut ja kielletyt katselualueet.
Kaikki tapahtuman järjestelytehtävissä olevat toimitsijat ja vapaaehtoiset tulee myös perehdyttää tehtäviinsä sekä turvallisuusjärjestelyihin. Edellä mainittujen lisäksi on varmistettava, että radalle tai reitille ei voi joutua vahingossa esimerkiksi määräämällä kohtaan järjestyksenvalvoja ja/tai fyysisin estein, joilla ei kuitenkaan vaaranneta kenenkään turvallisuutta.
Palveluntarjoajan tulee kulutuspalvelujen turvallisuudesta annetun lain nojalla seurata tarjoamansa palvelun, kuten tapahtuman, turvallisuutta, mahdollisia turvallisuuspuutteita, tapahtuneita onnettomuuksia, arvioitava turvallisuustoimenpiteiden toteutumista ja vaikutuksia sekä ryhdyttävä tarvittaviin korjaustoimenpiteisiin. Palveluntarjoajan tulee kirjata edellä mainitut asiat, mutta kirjaamiselle ei ole asetettu tarkkoja muotovaatimuksia. Kirjaamisen voi siis toteuttaa vapaamuotoisesti esimerkiksi olemassa olevan turvallisuussuunnitelman yhteyteen tai mahdollisen jo olemassa olevan dokumentin tai rekisterin yhteyteen.
Turvallisuuden tilannekuva (eli tieto palvelun sen hetkisestä turvallisuustilanteesta) on palveluntarjoajalle olennainen osa esimerkiksi tapahtuman turvallisuuden ylläpitoa. Tilannekuvan avulla palveluntarjoaja pystyy paremmin varmistumaan turvallisuudesta, ennakoimaan paremmin mahdollisia riski-, vaara-, uhka- ja onnettomuustilanteita sekä tarvittaessa reagoimaan nopeasti esille tuleviin tilanteisiin. Kulutuspalvelujen turvallisuudesta annetun lain edellyttämät kirjaukset antavat hyvän pohjan tilannekuvan ylläpidolle, mutta niiden lisäksi palveluntarjoajan on tärkeä seurata aktiivisesesti myös esimerkiksi sääennusteita mahdollisten sääolosuhteiden äkillisen muuttumisen varalta.
Palveluntarjoaja eli esimerkiksi tapahtuman järjestäjä on kulutuspalvelujen turvallisuudesta annetun lain mukaisesti palveluntarjoaja, kun esimerkiksi kilpailutapahtuman, ajoharjoituksen/-päivän, tai leirin osallistujia ei rajata vain tapahtumaa järjestävän moottorikerhon jäsenille. Palveluntarjoajalla on kulutuspalvelujen turvallisuudesta annetussa laissa säädetty vastuu järjestämänsä toiminnan, palvelun tai tapahtuman turvallisuudesta. Tätä vastuuta turvallisuudesta ei ole missään olosuhteissa mahdollista siirtää esimerkiksi tapahtuman osallistujille vastuuvapautuslomakkeilla.
Mikäli palveluntarjoaja haluaa varmistua, että tapahtuman osallistujille on annettu riittävä informaatio turvallisuudesta, voi palveluntarjoaja käyttää esimerkiksi turvallisuustietolomaketta, jossa on kerrottu esimerkiksi järjestäjän turvallisuusvastuusta, tapahtuman turvallisuusjärjestelyistä sekä toimintaohjeista, joiden avulla osallistuja voi osallistua tapahtumaan mahdollisimman turvallisesti. Allekirjoituksellaan osallistuja vahvistaa perehtyneensä tapahtuman turvallisuuskäytäntöihin sekä sitoutuu myös noudattamaan niitä.
Tapahtuman järjestäjän vastuu turvallisuudesta ulottuu osallistujien ja kilpailijoiden lisäksi myös yleisön, huolto- ja taustajoukkojen, median, toimihenkilöiden, toimitsijoiden sekä vapaaehtoistenkin turvallisuuden varmistamiseen. Kaikille heille on joka tapauksessa annettava riittävät tiedot turvallisuusasioista kirjallisesti ilmoitustaululla tai suullisesti esimerkiksi tapahtumaan ilmoittautuessa.
Turvallisuustietolomakkeen pohja on tarvittaessa saatavilla Moottoriliiton turvallisuustyöryhmän kautta pyydettäessä sähköpostitse (turvallisuus@moottoriliitto.fi).
Viranomaiset neuvovat ja auttavat tapahtuman turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Tapahtuman järjestäjän on hyvä olla yhteydessä viranomaisiin mahdollisimman pian tapahtuman suunnittelun alkuvaiheessa. Se helpottaa sekä tapahtuman järjestäjän että viranomaisen työtä, kun esimerkiksi viranomaismääräykset eivät tule tapahtuman järjestäjälle yllätyksenä muutamaa päivää ennen tapahtumaa.
Pelastuslaitosten yhteystiedot (pelastustoimi.fi)
Poliisin yhteystiedot (poliisi.fi)
Turvallisuus- ja kemikaaliviraston yhteystiedot (tukes.fi)
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja pelastusviranomaiset ovat päivittäneet tapahtumissa käytettäviä telttoja (nk. varikkoteltat) koskevan ohjeistuksen toukokuussa 2025.
Tapahtuman järjestäjän on tärkeä kiinnittää huomiota, että teltta on pystytetty ohjeiden mukaisesti ja kiinnitetty asianmukaisesti riittävään määrään painoja eikä se voi aiheuttaa tapahtumaan osallistuville vaaraa.
Telttoja koskeva ohje (PDF)
Onnettomuustilanteet herättävät usein laajasti mielenkiintoa sekä sosiaalisessa mediassa että uutispalstoilla. Tapahtuman järjestäjän on tärkeä tiedostaa, että onnettomuudet aiheuttavat usein tarvetta kriisiviestintään, jonka tarve korostuu entisestään, mitä suuremmasta tai vakavammasta onnettomuudesta on kyse.
Kuten kaiken muun viestinnän, myös kriisiviestinnän, tulee olla selkeää ja suunnitelmallista. Kriisiviestinnän erityispiirteitä ovat nopeus ja yllättävyys, koska kriisitilanteet tulevat eteen yleensä silloin, kun sitä vähiten odottaa. Nopeudesta huolimatta myös kriisiviestinnässä on tärkeä muistaa muun muassa yksityisyyden suojaan liittyvät asiat ja aktiivinen yhteistyö viranomaisten kanssa, jotta kriisiviestinnällä ei haitata esimerkiksi viranomaisten tutkintatoimia.
Moottoriliiton turvallisuus- ja viestintätyöryhmien laatima kriisiviestintäopas kilpailuiden järjestäjien tueksi löytyy alla olevan linkin takaa.
Onnettomuustilanteet eivät ole valo- tai videokuvauskohteita tai kenenkään sosiaalisen median sisältöä. Onnettomuuspaikoilla tulee antaa työrauha auttajille tehdä heidän työtään.
Onnettomuustilanteet ovat aina ikäviä tapahtumia ja niistä toipuminen vie aikaa sekä onnettomuuden uhrilta että heidän läheisiltään. On tärkeää, että heille annetaan rauha onnettomuudesta toipumiseen.
Viranomaiset tai tapahtuman turvallisuudesta vastaavat saattavat joskus kuvata tai videoida onnettomuuspaikalla onnettomuuden tutkintaa varten kerättävään aineistoon.