Moottoriliiton turvallisuustyön tavoitteena on vaikuttaa kaikkien moottoriurheiluun liittyvien henkilöiden sekä mukana olevien tahojen asenteeseen ja huolehtia, että harjoitusten, tapahtumien sekä kilpailuiden turvallisuudesta voidaan varmistua parhaalla mahdollisella tavalla.
Turvallisuusosioon on koottu paljon tietoa sekä materiaalia turvallisuustyöhön niin kerhotasolla kuin kilpailun järjestäjille. Osiosta löydät esimerkiksi valmiin mallipohjan turvallisuussuunnitelmalle sekä tietoa esimerkiksi kuluttajaturvallisuuslain edellyttämistä toimenpiteistä.
Lisätietoja moottoriurheilun turvallisuuteen liittyen on saatavilla Moottoriliiton toimistolta sekä turvallisuustyöryhmältä (turvallisuus@moottoriliitto.fi).
Turvallisuustyöryhmä
Turvallisuustyöryhmän tavoitteena on tehdä aktiivista työtä moottoriurheilun turvallisuuden kehittämiseksi. Turvallisuustyötä tehdään yhteistyössä kerhojen, harrastajien, kilpailuiden ja tapahtumien järjestäjien sekä viranomaisten kanssa.
Turvallisuustyöryhmän puheenjohtajana toimii Miska Jokinen.
Moottoripyöräkilpailutapahtumiin sekä muille kuin oman kerhon jäsenille järjestettävään toimintaan on laadittava turvallisuusasiakirja, jonka laatimisvelvoite pohjautuu Kuluttajaturvallisuuslakiin. Lisäksi yleisötapahtumien, kuten kilpailuiden, järjestäjän tulee laatia yleisötilaisuuden pelastussuunnitelma. Edellä mainitut asiakirjat voidaan halutessa yhdistää yhdeksi turvallisuusasiakirjaksi tai -suunnitelmaksi edellyttäen, että siitä löytyy sekä Pelastus- että Kuluttajaturvallisuuslaissa edellytetyt sisällöt.
Turvallisuusasiakirjassa kerrotaan kuluttajapalvelun eli esimerkiksi kerhon toiminnan tai kilpailutapahtuman turvallisuutta koskevista järjestelyistä. Mitä vaaroja tai riskejä tunnistetaan ja voidaan ennakoida? Miten tunnistettuja riskejä hallitaan? Entä millä tavalla osallistujien, harrastajien, kilpailijoiden, yleisön, toimitsijoiden ja vapaaehtoisten turvallisuudesta huolehditaan?
Turvallisuusasiakirja ei ole kerralla valmis vaan se on jatkuvasti päivittyvä asiakirja. Siinä huomioidaan toiminnassa, toimintaympäristössä tai lainsäädännössä tapahtuneet muutokset. Konkreettisella tasolla tämä tarkoittaa jatkuvaa riskien- ja vaarojen arviointia, annettujen turvallisuusohjeiden päivittämistä ja ylläpitoa, turvallisuusviestintää sekä mahdollisesti sattuneiden onnettomuus- ja vaaratilanteiden asianmukaista kirjaamista.
Turvallisuusasiakirjaa ei tehdä viranomaisia vaan kerhoa ja sen järjestämää laadukasta sekä turvallista toimintaa ja/tai kilpailutapahtumaa varten. Turvallisuusasiakirjan on tarkoitus tukea palveluntarjoajaa (tapahtuman järjestäjää/kerhoa) turvallisuusasioiden johdonmukaisessa varmistamisessa, ylläpitämisessä ja kehittämisessä.
Turvallisuusasiakirjan tiedot tulee jakaa toiminnasta vastaaville ja toimintaan osallistuville henkilöille, jotta he ovat tietoisia siitä, miten ja mihin riskeihin ja vaaroihin on kerhossa ja/tai tapahtumassa varauduttu sekä miten niiden toteutuessa tulee toimia. Lisäksi myös yleisölle tai palveluiden käyttäjille on annettava riittävät tiedot palvelun turvallisuusasioista. Tietoja voi antaa sekä suullisesti että kirjallisesti. Turvallisuusasiakirjaa ei tarvitse kokonaisuudessaan julkaista esimerkiksi kerhon verkkosivuilla, koska se saattaa sisältää sellaista luottamuksellista tietoa, joka mahdollistaa palveluun tai toimintaan liittyvää väärinkäyttöä tai häiriköintiä.
Lisätietoa ja ohjeita turvallisuusasiakirjan laadintaan löytyy Turvallisuus- ja kemikaaliviraston eli Tukesin verkkosivustolta. Turvallisuuteen liittyvät materiaalit ja ohjeet löydät kootusti omasta osiostaan alta.
PELASTUSSUUNNITELMA
Pelastuslaissa (379/2011) on säädetty kaikkia koskevien yleisten auttamis- ja huolellisuusvelvotteiden lisäksi yleisötapahtumia, kuten kilpailutapahtumia, koskevista turvallisuusasioista. Yleisötapahtuman järjestäjän on huolehdittava Pelastuslain 14§:ssä määritellyistä omatoimisen varautumisen asioista sekä laadittava saman lain 16§:n vaatimukset täyttävä yleisötilaisuuden pelastussuunnitelma.
Pelastuslain 16§:n mukaisesti yleisötilaisuuden pelastussuunnitelmassa on selvitettävä ja arvioitava tilaisuuden vaarat ja riskit. Niiden perusteella määritellään tilaisuuden turvallisuusjärjestelyt sekä tilaisuuden toteuttamisesta vastaavalle henkilöstölle ja tilaisuuteen osallistuvalle yleisölle annettavat ohjeet onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja onnettomuus- tai vaaratilanteessa toimimiseksi.
Yleisötilaisuuden pelastussuunnitelma on toimitettava tapahtuma-alueen pelastusviranomaiselle vähintään 14 vuorokautta ennen tapahtumaa. Huomioithan, että pelastuslaitosten yhteystiedot ovat saattaneet muuttua vuoden 2023 alussa tapahtuneen hyvinvointialueuudistuksen myötä. Tarkistathan yhteystiedot tarvittaessa hyvinvointialueesi pelastuslaitoksen verkkosivuilta!
Moottoriurheilutapahtumat ovat lähtökohtaisesti myös kuluttajapalveluita ja niiden järjestäjä toimii Kuluttajaturvallisuuslain mukaisena palveluntarjoajana, jolloin järjestäjää koskee myös Kuluttajaturvallisuuslaissa säädetyn turvallisuusasiakirjan laatimisvelvollisuus. Lainsäädäntö mahdollistaa, että Pelastuslain mukainen yleisötapahtuman pelastussuunnitelma sekä kuluttajaturvallisuuslain mukainen turvallisuusasiakirja voidaan yhdistää yhdeksi turvallisuussuunnitelmaksi, johon on koottu molempien lakien edellyttämät sisällöt
Yleisötapahtuma, kuten moottoriurheilutapahtuma, vaatii usein yleisötapahtumailmoituksen tekemistä poliisille. Yleisötapahtumailmoitus vaaditaan esimerkiksi sellaisista tapahtumista, joihin täytyy Pelastuslain mukaisesti laatia pelastussuunnitelma sekä tapahtumista, jotka vaativat järjestyksenvalvontaa tai liikenteenohjausta. Tarkemmin ilmoitusvelvollisuudesta voit lukea Poliisin verkkosivuilta kohdasta Yleisötilaisuudet.
Yleisötapahtumailmoituksen voi tehdä poliisin sähköisessä asiointipalvelussa tai poliisin verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella. Yleisötapahtumailmoitus tulee tehdä vähintään viittä (5) vuorokautta ennen tapahtumaa kyseisen tapahtuma-alueen poliisilaitokselle. Suosittelemme tekemään ilmoituksen jo muutamia viikkoja tai kuukautta ennen tapahtumaa, jotta poliisi ehtii käsittelemään sen hyvissä ajoin ennen tapahtumaa.
Yleisötapahtumailmoituksen liitteeksi vaaditaan esimerkiksi turvallisuus- ja pelastussuunnitelma, tapahtuma-alueen käyttöön oikeuttavat luvat (esim. maanomistajan lupa), meluilmoituksesta tehty viranomaispäätös sekä Moottoriliiton kilpailulupa/vastuuvakuutustodistus.
Arvioitavat riskit
Riskien arvioinnissa on tärkeä huomioida esimerkiksi seuraavia alla mainittuja riskejä. Huomioithan, että riskilistaus ei kata kaikkia mahdollisia riskejä eivätkä kaikki mainitut riskit välttämättä ole realistisia jokaisessa tapahtumassa. Tapahtuman turvallisuudesta vastaavan henkilön tai työryhmän on tärkeä arvioida juuri kyseiseen tapahtumaan liittyvät riskit.
Arvioitavat riskit
Tulipalo (sis. tupakoinnin riskit ja maastopaloriskin)
Loukkaantumiset
Yleisöturvallisuus (mm. sallitut ja kielletyt katselualueet)
Liikenneturvallisuus
Henkilöturvallisuus (mm. päihteiden vaikutukset, häiriökäyttäytyminen, väkivaltatilanteet)
Lähialueiden turvallisuus (esim. lähialueella sattuneen tulipalon tai onnettomuuden vaikutukset tapahtumaan)
Riskien arviointi on tärkeä ja keskeinen osa tapahtuman (esim. kilpailun) turvallisuuden suunnitteluprosessia. Siinä kartoitetaan ja arvioidaan tapahtumaan liittyvät riskit sekä niiden todennäköisyyden että seurausten vaikutusten laajuus, mikäli riski toteutuisi tapahtuman aikana.
Riskien arviointi on tärkeää tehdä kirjallisesti. Valmis lomakepohja riskien arviointiin on saatavilla materiaalit ja ohjeet sivulta.
Riskin arvioinnin tuloksia hyödynnetään tapahtuman turvallisuussuunnittelussa. Tällöin määritellään, miten riskejä voidaan poistaa, ennaltaehkäistä tai vähentää sekä toimenpiteet, miten näiden riskien toteutumiseen on varauduttu. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli riskienarvioinnin tuloksena tulipalon syttyminen on arvioitu esimerkiksi kohtalaiseksi riskiksi, voidaan turvallisuussuunnittelun yhteydessä määritellä muun muassa tulipaloa ennaltaehkäisevät toimenpiteet, tapahtumassa tarvittava sammutusvalmius sekä esimerkiksi alkusammutuskaluston sijoittelu tapahtuma-alueelle.
ARVIOITAVAT RISKIT
Riskien arvioinnissa on tärkeä huomioida esimerkiksi seuraavia alla mainittuja riskejä. Huomioithan, että riskilistaus ei kata kaikkia mahdollisia riskejä eivätkä kaikki mainitut riskit välttämättä ole realistisia jokaisessa tapahtumassa. Tapahtuman turvallisuudesta vastaavan henkilön tai työryhmän on tärkeä arvioida juuri kyseiseen tapahtumaan liittyvät riskit.
Arvioitavat riskit
Tulipalo (sis. tupakoinnin riskit ja maastopaloriskin)
Loukkaantumiset
Yleisöturvallisuus (mm. sallitut ja kielletyt katselualueet)
Liikenneturvallisuus
Henkilöturvallisuus (mm. päihteiden vaikutukset, häiriökäyttäytyminen, väkivaltatilanteet)
Lähialueiden turvallisuus (esim. lähialueella sattuneen tulipalon tai onnettomuuden vaikutukset tapahtumaan)
Ohessa olevan kuvan riskimatriisi on hyvä työkalu riskienarviointiin. Riskimatriisin avulla määritellään riskille numeerinen arvo kuvaamaan sen suuruutta. Tämä auttaa myös eri riskien vertailtavuudessa, kun kaikille riskeille on määritelty saman kaavan mukaisesti numeerinen arvo. Mitä suurempi riskin numeerinen arvo on, sitä vakavammasta ja enemmän toimenpiteitä vaativasta riskistä on kyse. Riskimatriisin arvot ovat kuvassa merkitty sulkeisiin ja niissä on käytetty asteikkoa 1-5.
ESIMERKKI RISKIMATRIISIN KÄYTTÄMISESTÄ
Arvioitavana riskinä tässä esimerkissä on tulipalo. Tapahtuman järjestäjä arvioi, että tulipalon syttyminen on tapahtumassa todennäköisyydeltään mahdollinen. Tulipalon seurauksien arvioidaan olevan vakavuudeltaan kohtalaiset. Riskimatriisitaulukossa arvioitu todennäköisyys ja seurausten vakavuus kohtaavat Kohtalainen riski (3) -ruudussa, joten tämän perusteella voidaan todeta riskin mahdollisesti vaativan toimenpiteitä ennen tapahtuman alkua. Toimenpiteenä voi olla esimerkiksi riittävän alkusammutuskaluston varaaminen ja sijoittelu tapahtuma-alueelle.
RISKIEN SUURUUKSIEN EDELLYTTÄMÄT TOIMENPITEET
Riskin numeerinen arvo 5 (Erittäin vakava riski):
Edellyttää välittömiä toimenpiteitä, toimintaa ei voida jatkaa tällä riskitasolla ennen määriteltyjen toimenpiteiden suorittamista
Riskin numeerinen arvo 4 (Merkittävä riski):
Edellyttää reagointia ja toimenpiteitä kiireellisesti, tapahtuman turvallisuudesta vastaavan on tärkeä arvioida tapahtuman/toiminnan keskeyttämisen tarve
Riskin numeerinen arvo 3 (Kohtalainen riski):
Riski voi edellyttää toimenpiteitä ennen kilpailun aloitusta, mutta tapahtuman turvallisuudesta vastaavan on tärkeä seurata tilannetta riskin suhteen koko tapahtuman ajan
Riskin numeerinen arvo 1-2 (Pieni tai vähäinen riski):
Riski ei edellytä välittömiä toimenpiteitä tapahtuman turvallisuuteen liittyen, mutta riski on tärkeä tiedostaa tapahtuman turvallisuussuunnittelussa
Moottoriliitto on tehostanut Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) kanssa tehtävää yhteistyötä moottoriurheilutapahtumien turvallisuuden kehittämiseksi. Yhteistyöpalaverissa Tukes on tuonut esille, että Moottoriliiton tapahtumatoiminnassa olisi tärkeä kiinnittää tarkemmin huomiota median edustajien toimintaan kilpailutapahtumassa ja rata-alueella. Yksi tapa tämän toteuttamiseen on median akkreditoituminen tapahtumaan.
Tämän sivun alareunassa olevasta tiedosto-osiosta löytyy lomakepohja median akkreditoitumislomakkeelle.
Miksi akkreditoituminen on tärkeää?
Tukes on omassa seurannassaan kiinnittänyt huomiota siihen, miten moottoriurheilutapahtumissa median edustajat ovat usein liian lähellä radalla tapahtuvaa kilpailutoimintaa ja kilpailun osanottajia. Median akkreditoitumiskäytännön myötä pyritään parantamaan tiedonkulkua kilpailun järjestäjän ja tapahtumissa toimivien median edustajien välillä sekä kehittämään Moottoriliiton toimintaan liittyvien kilpailujen turvallisuutta. Kirjallisesti tehty sopimus ja sitoutuminen akkreditoinnin yhteydessä selkiyttää myös velvoitteita median edustajien ja tapahtuman järjestäjän välillä. Kilpailupaikalla tapahtuvan akkreditoitumisen lisäksi on tärkeää opastaa kaikkia kilpailuun tulevia median edustajia kilpailutapahtumaan liittyvistä turvallisuusmääräyksistä, kuten esimerkiksi kielletyistä kuvausalueista tai liikkumisesta rata-alueella kilpailulähdön aikana. Yhteisillä toimilla ja selkeillä käytännöillä pyrimme kohti turvallisempia tapahtumia!
Median akkreditoitumislomakkeen avulla myös huolehditaan muun muassa Moottoriliiton ja tapahtuman järjestäjän Urheilusääntöstön määrittelemien oikeuksien toteutumisesta sekä kerrotaan median edustajalle, milloin heillä tulee olla erikseen Moottoriliiton pääsihteeriltä anottu median yleiseen julkaisuun liittyvä lupa. Audiovisuaalisen materiaalin julkaisusta sekä tarvittavista luvista on tarkemmat määräykset Moottoriliiton Urheilusäännöstössä.
LIITTOTASON KUVAUSLUVAT: XRacing-kuvausryhmä, yhteyshenkilö Jani Hovi. Peten Reissut, Petri Niemelä. Moottori-lehti, Janne Huhtala. a-racing Oy /Burt Racing, Jukka-Pekka Purtilo. Harjukuvat / Juha Harju.
Hätäpuhelu suositellaan soitettavaksi 112 Suomi -sovelluksen kautta, jolloin sijaintitieto välittyy automaattisesti hätäkeskukseen. Sovellus on ilmainen.
Lataa sovellus iOS-puhelimelle
Lataa sovellus Android-puhelimelle
Mikäli kilpailussa sattuu onnettomuus, jossa on aiheutunut vakavia henkilö- tai omaisuusvahinkoja tai henkilö on menehtynyt, tulee Moottoriliiton Urheilusäännöstön mukaisesti perustaa tutkijalautakunta tutkimaan onnettomuutta ja siihen johtaneita syitä.
Vakavaksi vahingoksi voidaan katsoa muun muassa vammat, jotka rajoittavat ihmisen tavanomaista elämää (esim. raajan amputoituminen, halvaantuminen) tai laajat materiaali- ja ympäristövahingot, joissa on odotettavissa viranomais- tai oikeudellisia toimenpiteitä.
Nimetkää tutkijalautakunnalle puheenjohtaja sekä vähintään kaksi (2) jäsentä. Urheilusäännöstö ja onnettomuustutkintapöytäkirja auttavat tutkijalautakunnan nimeämisessä.
Ilmoittakaa sattuneesta vakavasta onnettomuudesta mahdollisimman pian Moottoriliitolle numeroon 0207 789 960.
Suorittakaa onnettomuuden tutkinta käyttäen Moottoriliiton onnettomuustutkintapöytäkirjapohjaa (alla oleva tiedosto). Se auttaa ja ohjaa onnettomuuden tutkinnan suorittamista. Onnettomuustutkintapöytäkirja tulee toimittaa viivytyksettä Moottoriliiton toimistolle (office@moottoriliitto.fi)
Vain tutkijalautakunnan puheenjohtajalla on oikeus antaa tutkintaa koskevia lausuntoja. Muusta onnettomuuteen liittyvästä viestinnästä vastaavat Moottoriliiton pääsihteeri sekä hallituksen puheenjohtajisto tai heidän valtuuttamansa henkilö.
Kriisiapu on tärkeä osa läheltä piti -tilanteen tai vakavamman onnettomuuden jälkihoitoa.
Tukea vaikeisiin tilanteisiin
Kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111
Nuorille: Sekasin-chat on avoinna joka päivä (maanantaista perjantaihin klo 9–24, lauantaisin ja sunnuntaisin klo 15–24)
Aikuisille: MIELI Kriisichat on avoinna maanantaista keskiviikkoon klo 15–19 ja torstaisin klo 15–21
Mieli ry:n Kriisikeskukset ympäri Suomen antavat keskusteluapua kasvokkain ja etäyhteyksin
Näiden lisäksi valikosta löytyvällä alasivulla on löydettävissä tarkempaa tietoa saatavilla olevasta kriisiavusta, jota esimerkiksi Motoristien Kriisipalvelu tarjoaa.