Kriisiviestintä

Onnettomuustilanteet aiheuttavat usein tarvetta kriisiviestintään. Mitä suuremmasta tai vakavammasta onnettomuudesta on kyse, herättää se usein ihmisten mielenkiinnon laajasti erityisesti sosiaalisessa mediassa sekä mahdollisesti myös ylittää median uutiskynnyksen.

Kriisiviestinnän, kuten muunkin viestinnän, tulee kuitenkin olla suunnitelmallista ja selkeää. Kriisiviestinnän erityispiirteenä on sen nopeus ja yllättävyys, mutta samalla pitää kuitenkin huomioida esimerkiksi uhrin tai uhrien yksityisyydensuojaan liittyvät asiat.

Moottoriliitto on laatinut kriisiviestintäohjeistuksen kriisiviestinnästä vastaavan henkilön tukimateriaaliksi. Se sisältää tietoa kriisiviestinnästä sekä myös valmiita mallitiedotteita, joita tapahtuman järjestäjä voi käyttää. Kriisiviestintäohjeistus löytyy alla olevasta tiedostosta.

Onnettomuustilanteet eivät ole kuvauskohteita

Onnettomuustilanteet ovat aina ikäviä tapahtumia ja niistä toipuminen vie aikaa sekä onnettomuuden uhrilta että heidän läheisiltään. On tärkeää, että heille annetaan rauha onnettomuudesta toipumiseen. Onnettomuustilanteet eivät ikinä ole kuvauskohteita ja onnettomuuspaikoilla auttajille tulee antaa työrauha tehdä heidän työnsä.