Erno Kostamo nöyrällä asenteella puolustamaan Imatranajon voittoja ja King of Imatra -titteliä

1.7.2024

Tiedote: Erno Kostamon tiedotus. Kuvat: Erno Kostamon kotialbumi ja Juha Harju

”Kahtena edellisenä vuotena oma päivän vauhti on Imatralla riittännä voittoihin, mikä ei automaattisesti tarkota, että tänä vuonna kävis samoin. Katurattaa on edelleen kunnioitettava”. Tässä kiteytyy sekä koko katuratakilpailun olemus että Erno Kostamon nöyrä asenne katuratoja kohtaan.

Katuratakilpailija Erno Kostamolla on edessään kiireinen viikonloppu, kun kahteen kilpailuluokkaan (IRRC Superbike ja Open Superbike) osallistuva joensuulainen nähdään Imatran katuradalla kolmen päivän aikana peräti yhdeksään otteeseen; neljästi aika-ajoissa, molemmissa luokissa kahdessa kilpailulähdössä ja viikonlopun kruunuksi King of Imatra -kisassa. Eikä Kostamon kiireet lopu siihen, vaan jo tasan vuorokausi sunnuntain viimeisen kilpailulähdön päättymisestä hän osallistuu Mansaarella ajettavan Southern 100 -kisan ensimmäiseen harjoitukseen.

Kostamon uusi BMW M1000RR -kilpuri saapui tasan viikko sitten ensimmäistä kertaa Suomeen, ja pyörä on huollettu ja käyty läpi Imatran kisaviikonloppua varten.

- Lauantaina huolsin pyörän ja mietin, että voiko kerrankin olla kaikki valmiina jo viikkoa etuajassa. Siinä huoltopäivän päätteeksi päätin kuitenkin, että moottori irrotetaan ja lähetettään vielä tarkastettavaksi BMW:n kilpailuosastolle Saksaan, ja tilataan sieltä toinen moottori Imatralle. Nää on kilpaosaston moottoreita, niin näitä ees sua aukoa itse. Saadaan vähän jännitystä siihen, että kaikki ehtii varmasti valmiiksi perjantaihin kun ensimmäinen harjotus alakaa.

Imatranajon osallistujaluettelot on jo julkaistu, eikä niissä ole Kostamolle yllätyksiä.

- Michael Dunlopin tulo oli itellä jo pitkällä ajalla tiiossa. On kuitenkin Mansaarella eniten voittoja ottanut kuski, joten hienoo välillä näin päin, että suan hänet omalle kotiradalle. Toivottavasti molemmilla laitteet pellaa, niin on luvassa sekä kuskeille että yleisölle mielenkiintosta taistelua. Peter Hickman oli harmissaan ettei piäse mukkaan, kun samana viikonloppuna on BSB-sarjan kisa. Mutta kun saa palkan sieltä, niin töissä on oltava.

Osallistujaluettelossa on kivikovien IRRC-sarjan vakiokuskien lisäksi myös kovia suomalaisvastustajia.

- Siitä ei piäse yli eikä ympäri, että Eemeli (Lahti) on viettänyt koko elämänsä pyörän piällä ja alkukauden endurance-kisojen jäljiltä ajotuntumakin on kohdallaan, joten Eemeli antaa varmasti vielä viime vuottakin kovemman vastuksen. Uusilta ja villlinkortin kuskeilta toivon, että kaikilla riittää maltti, että sisäistävät tämän olevan eri laji kuin moottoriradoilla ajettavat kisat. Turhia riskejä ja kolisteluja pittää näissä kisoissa vältellä, ja kunnioittaa kilpakumppaneita.

Mikä sitten on viime vuoden nelinkertaisen voittajan tavoite tämän vuoden Imatranajossa?

- Tavote on ehjä viikonloppu ja tulos tulloo sen mukkaan mikä on viikonlopun vauhti. Pää on piettävä kylymänä. Jos päivän vauhti ei riitä kärkisijoille, niin riskillä sitä kärkipaikkaa ei voi tavotella. Ei, vaikka on tuttu rata, sillä just silloin se on vaarallisinta.

Kun kyse on kotikisasta, niin Erno Kostamo luonnollisesti toivoo runsasta yleisöä paikalle.

- Erityisesti kisajärjestäjien puolesta toivon erittäin paljon yleisöä paikalle, eikä itsellekään pahaksi ole että tsemppareita on paljon paikalla. Vaikka en kyllä kilpailuun keskittyessä ole mikkään maailman sosiaalisin ihminen.

Kun Kostamolta kysyy, mikä on paras tapa kannustaa ja kaipaako hän neuvoja miten ”vähän myöhempään jarruttamalla ja aikaisemmin avaamalla” kulkee paremmin, saa vastaukseksi reippaan naurahduksen.

- No ne neuvot oon kyllä niin monta kertoo kuullu, että tuskin niillä samoilla neuvoilla ennee vauhti paranoo. Tärkeintä on tulla isolla joukolla paikan piälle, ja voip siällä katsomossa pittee iäntä ja heiluttoo Suomen lippuja ja kannustuslakanoita.