Erno Kostamo Southern 100 -kisan historian nopein ensikertalainen

16.7.2024

Erno Kostamo täräytti Mansaarella ajetussa Southern 100 -katuratakisassa kierrosajan, joka on nopein ”newcomersin” eli ensikertalaisen ajama aika kisan 69-vuotisessa historiassa. 
Teksti: #38Motorsport tiedotus | Kuva: Aatu Miettinen

Viikko sitten ajetusta Imatranajosta lentävällä lähdöllä Mansaarelle matkustanut Erno Kostamo ei paljon ehtinyt Imatranajon viimeisen kisalähdön huokaista, vaan jo maanantai-iltana koneet käynnistyivät jälleen Mansaarella, jossa oli silloin vuorossa Southern 100 -kisan ensimmäinen ”newcomers”-harjoitus. Sunnuntai-iltana Imatralta Helsinkiin ajaessa tuli siinä Kouvolan kohilla mieleen, että missäköhän ihmeen mielentilassa sitä ihminen on päättänyt että heti perään pitää kisata taas Mansaarella.

Kesäkuun alun Mansaaren TT -kisan jäljiltä Kostamon toinen kisapyörä oli valmiina Mansaarella, ja IRRC-sarjasta tuttu mansaarelainen kilpakumppani hoiti pyörän valmiiksi varikolle ja lainasi varikkotelttaa kisapäivien ajaksi. - Ei tarvinna kuin männä paikalle, vaihtaa farkut remonttihousuun ja alkaa valmistautua illan ajoihin.

Maanantain sää suosi, mutta harjoitus keskeytettiin heti toisen kierroksen alussa, kun Kostamon ympäriltä puolenkymmentä kisakumppania ajoi pääsuoran jälkeisen ysikymppimutkan jarrussa pitkäksi. Rata sinällään oli onnettomuuden jäljiltä kunnossa, mutta paikallisen sairaalan kapasiteetti täyttyi, eikä harjoitusta siksi voitu jatkaa.

- Siinä jarrutuksessa alko kuulua outoa kohinaa ja ehin vilkaista jalkovällii, että hajosko moottori. Samantien sivulta kaveri liuku pitkäksi ja toinen siihen kylkeen, ja sitten lissää. Pit katella omatkin ajolinjat sen mukkaan ettei itelle tuu mittään.

Tiistaina ajettiin ensimmäinen varsinainen aika-ajo, ja sadekelillä Kostamo hurjasteli peräti seitsemänneksi- Sadekeli soppii meikäläiselle hyvin, ei kukkaan newcomer oo ikinä tuolla ollu noin korkeella. Ennen saman illan kilpailulähtöä rata alkoi sateen jäljiltä kuivua, ja Kostamo starttasi kilpakumppaneista poiketen kuivan kelin renkailla matkaan.

- Eka kierros ol tosi hyvä, kun mäntiin kären kanssa sammaa vauhtii. Naureskelin, että tullee hyvä kisa kun alkaa niiltä sateiset sullaa alta. Mutta niillä olkin paremmat tiedot paikalliselta Pekka Poudalta, ja tiesivät että kisan aikana alkaa tuas sattaa.

Kostamo tipahti sateen kastelemalla radalla toisen kierroksen aikana 10 sijaa, ja pian kilpakumppanin kaatumisen seurauksena nousi punalippu. Virallisia sijoituksia ei näin aikaisin keskeytetystä kisasta jaettu.

Keskiviikon sää oli selkeä, kisa ajettaisiin sadekelillä.

-Aattelin, että kun kukkaan newcomer ei oo täällä ikinä ajanut podiumille, niin nyt vois ajjaa.

Suunnitelma kariutui jälleen säänhaltijaan, sillä 10 minuuttia ennen starttia alkoi myrsky, ja koko kisa peruttiin.

Kisan päätöspäivän torstain alkaessa Kostamolla oli mittarissa vaatimattomat kuusi ajettua kierrosta koko radalla. Ja nyt ajettaisiin kaksi kisaa kuivalla säällä.

-Ol tiijossa, että kyyti on kylmää, kun ekaa kertoo lähetään kuivan kelin renkailla tosissaan radalle. Nyt tiijän miltä peurasta tuntuu ajovaloissa, sillä kisassa tul ukkoa ohi puolin ja toisin. Ei voi lähteä hulluttelemaan siihen kyytiin, tai tulloo huono homma siitä.

Kostamo ajoi omaa vauhtiaan, opetteli samalla rataa ja pääsi mukavasti kokeneemman kuljettajan peesiin, jossa ajaen ruutulippu heilahti 11. sijalla.

Kilpailun jälkeen katu avattiin hetkeksi, ja sen jälkeen oli vuorossa viikon viimeinen kilpailulähtö.

-Se mäni muuten samalla tavalla, mutta parista kaverista piäsin ohi, ja maaliin tulin yhdeksäntenä.

Kilpailussa Kostamo ajoi kierrosajan, joka on Southern 100 -kisan 69-vuotisen historian nopein ensikertalaisen ajama kierrosaika.

Imatranajon ja Southern 100 -kisan jälkeen vuorossa on neljän viikon kesätauko, ja Kostamon kilpailukausi jatkuu sen jälkeen Horicen IRRC-osakilpailulla Tsekissä.

-Southern 100 mäni lopulta hyvin, ja kesätauolla on hyvä elvyttää sekä ukko että pankkitili kuntoon, sillä molemmat män melko heikkoon happeen parissa viikossa.