Mielen hyvinvointi on osa turvallista urheilua – Suomen Moottoriliitto tukee nuorten hyvinvointia Pohjola Vakuutuksen ja MIELI ry:n kanssa

29.8.2024

Suomen Moottoriliitto on mukana Pohjola Vakuutuksen ja MIELI ry:n yhteistyössä tukemassa nuorten mielen hyvinvointia. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa mielen hyvinvointia tukevaa valmennusosaamista ja kokonaisvaltaista turvallisuutta urheiluympäristössä, sekä edesauttaa lasten ja nuorten pysyvyyttä liikunnan parissa.

MIELI ry:n Nuori mieli urheilussa –toiminnan tavoitteena on tukea valmentajien ja vanhempien kouluttamista nuorten mielen hyvinvoinnin vahvistamiseen urheiluympäristössä. Valmentajilla on tärkeä rooli nuorten elämässä. Haluamme olla mukana varmistamassa, että liikkuvat lapset ja nuoret saavat parhaan mahdollisen tuen ja kannustuksen harrastustensa parissa heidän kyvyistään, taustoistaan ja haasteistaan riippumatta.

Osana yhteistyötä Suomen Moottoriliitto, yhdessä useiden muiden urheilun toimijoiden kanssa, sitoutuu vahvistaa valmennusosaamista entisestään hyödyntämällä Nuori mieli urheilussa –toiminnan materiaaleja ja koulutuksia ja viestimällä nuorten mielen hyvinvointiin liittyvistä teemoista myös urheilevien nuorten vanhemmille.

”Mielen hyvinvointi on yhtenä syksyn kerhotilaisuuden teemana ja lisäksi tuomme teemaa esille myös esimerkiksi toimitsija- ja turvallisuuskoulutuksissa.” kertoo Moottoriliiton kerhotoiminnan kehittäjä Miska Jokinen.

”Jos ihminen pystyy olemaan sekunnin ajattelematta mitään, on mieli täysin rentoutunut”, lainaa Tomi Konttinen, Moottoriliiton valmennuspäällikkö.

Konttinen jatkaa: ”Lajeissamme nuorten harrastus- ja kilpailutoiminta on pitkälti vanhempien ajankäytön ja toiminta- sekä rahoitusmahdollisuuksien varassa. Vanhempien oma mielenhallinta kontrolloida ajankäyttöä, rahoitusta, harjoitus- sekä kilpailutoiminnan toteutusta ohjaa harrastavan ja kilpailevan nuoren harrastamista sekä kilpailemista käytännössä. Tämä kaikki vaikuttaa suuresti urheilevan nuoren omatuntoon, pätevyydenkokemuksiin ja tyytyväisyyteen lajissaan sekä elämässään.”

"Nuorten mielen hyvinvoinnin tukemisella ja heidän ympärillään olevien aikuisten mielen hyvinvointitaitojen lisäämisellä on kauaskantoiset positiiviset vaikutukset. Olemme MIELI ry:ssä iloisia Pohjola Vakuutuksen tuesta työllemme. Yhteistyön kautta voimme tavoittaa yhä useamman liikuntakentän toimijan, saada näin ollen materiaalimme entistä laajemmin hyödynnettäviksi ja vastata entistä paremmin myös eri lajiliittojen tarpeisiin”, iloitsee MIELI ry:n Lasten ja nuorten -yksikön johtaja Satu Raappana.

Toiminta tarjoaa valmentajille ja vanhemmille sisältöä, toimintatapoja ja konkreettisia työkaluja nuorten urheilijoiden mielen hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Nuoren mielen hyvinvointia tukeva urheiluympäristö ja ilmapiiri edesauttavat myös fyysisten vammojen ennaltaehkäisyä, sillä mielen hyvinvoinnilla on yhteys myös fyysiseen suoritukseen, keskittymiskykyyn sekä palautumiseen.

“Haluamme osaltamme varmistaa, että jokaisella lapsella ja nuorella olisi mahdollisuus harrastaa urheilua turvallisessa ympäristössä, jossa uskaltaa olla oma itsensä. Liikunta-alan ammattilaisten kokonaisvaltainen tuki on tässä avainasemassa”, kertoo Pohjola Vakuutuksen toimitusjohtaja Vesa Aho.

Edistämällä nuorten mielen hyvinvointia ja kokonaisvaltaista turvallisuutta urheiluympäristössä haluamme vahvistaa lasten ja nuorten pysyvyyttä liikunnan parissa. Tukemalla liikkuvia lapsia kasvatamme hyvinvoivia aikuisia.

Lue lisää kampanjasta: https://elase.pohjolavakuutus.fi/nuorimieliurheilussa/

Tutustu Nuori mieli urheilussa –toimintaan: https://mieli.fi/nuorimieliurheilussa