Moottoriliiton hallitus kokoontui tiistaina 13.8.2024

15.8.2024

Moottoriliiton hallitus kokoontui 13.8.2024 käsittelemään viimeaikaset polttavat aiheet ja linjamaan suuntamerkkejä seuraaville toimenpiteille. Liikennevakuutuslain päivitys ja sen vaikutukset etenkin kansainvälisiin kisoihin osallistuville ulkomaalaisille kuljettajille on haastavaa ja tilanne on otettu vakavasti Moottoriliiton hallituksessa.

Puheenjohtaja Heikkinen avasi kokouksen ja hyväksyttiin sähköisessä työtilassa tehdyt päätökset. Johtoryhmän kokouksen pöytäkirja tuotiin hallitukselle hyväksyttäväksi.

Pääsihteeri Salonen katsaus käsitteli jälleen enimmäkseen liikennevakuutusasiaa, taloutta ja eri työryhmien raportteja. Hieman viime vuotta pienemmät lisenssien myyntimäärät ovat vaikuttaneet tulokseen, ja talouden kanssa tulee jatkaa tiukalla linjalla.

Laajaa keskustelua liikennevakuutuslain päivityksen aiheuttamista muutoksista ja käytännön tilanteista käytiin hallituksen kesken. Trial lajiryhmän esitys käsiteltiin koskien kansainvälisiä kilpailuja Suomessa. Hallitus siirsi asian liikennevakuutustyöryhmälle, joka kokoontuu 15.8.2024. Työryhmän tavoitteena on ratkoa tilannetta nopeilla lyhyen aikavälin ratkaisuilla ja pyrkiä vaikuttamaan ja haastamaan lainsäädäntöä pitkällä aikavälillä.

Hallitus keskusteli vakavasti kilpailujemme varikoilla tapahtuvasta epäasiallisesta käyttäytymisestä ja alkoholin käytöstä, jota tapahtuu varikolla ja yleisöalueilla. Moottoriliiton hallituksella on selkeä linja alkoholin käyttöön kisoissa. Alkoholi ei kuulu kilpailutilanteeseen! Moottoriliiton ”ryhtiliike”-kampanjalle on selvä tilaus ja sen suunnittelu etenee hyvää vauhtia.

MM-Snowcross 2025 kilpailun tilanneraportti annettiin hallitukselle. Suunnittelu etenee Joensuun osakilpailun osalta paikallisten toimijoiden toimesta. Tällä hetkellä suunnitelmat ovat hyvällä mallilla, ja tilanne näyttää positiiviselta tulevan kevään kisan osalta.

Puheenjohtaja Heikkinen kuvasi Moottoriliiton strategian tilannetta hallitukselle. Uuden strategiatyön käynnistäminen on ajankohtaista ja uutta suuntaa on otettava ja päivitettävä strategian painopisteitä. Hallitus päätti, että strategiatyöryhmä aloittaa työn valmistelun ja tavoitteena on saada työ alkuun tammikuussa 2025. Strategiapäiville tullaan kutsumaan laaja edustus moottoriurheiluun liittyvien tahojen edustajia.

Suunnitelma hallituksen syksyn kokouspäivämääristä:

Ke 18.9.2024

Ke 30.10.2024