Moottoriliiton hallitus kokoontui tiistaina 2.7.2024 – Uutta ilmettä ja ryhtiliikkeitä Moottoriliitossa

3.7.2024

Moottoriliiton hallitus kokoontui eilen 2.7.2024 käsittelemään vaikeita asioita ja vähän jotain uutta. Päivittynyt liikennevakuutuslaki ja sen aiheuttamat ongelmat lajien parissa puhuttaa. Lain päivitys ei ole vielä jalkautunut käytännön tasolle parhaalla mahdollisella tavalla, ja käytännöt hakevat vielä paikkaa viranomaistahoissa koskien moottoriurheilua. Moottoriliiton hallitus hyväksyi uuden visuaalisen ilmeen ja keskustelua käytiin vastuullisuusasioiden ympärillä. Moottoriliitossa on otettava ryhtiliike.

Puheenjohtaja Heikkinen avasi kokouksen ja hyväksyttiin sähköisessä työtilassa tehdyt päätökset. Johtoryhmän käsittelemistä urheiluasioista annettiin raportti hallitukselle.

Pääsihteeri Salonen katsaus piti sisällään enimmäkseen liikennevakuutusasiaa. Lain päivityksen ongelmat ovat tulleet esiin ja vaikeimmassa tilanteessa on speedway ja ulkomaiset kuljettajat. Moottoriliiton toimisto tekee jatkuvasti työtä, jotta laintulkintoihin ja käytöntöihin saataisiin selvyyttä. Moottoriliitto selvittää paraikaa kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja koskien liikennevakuutamista ja erityisesti pyrkii löytämään ratkaisuja ongelmatilanteisiin. Tiedotamme kootusti lisää, kun selvitystyö tuottaa tulosta. Kesä ja loma-ajat ovat vaikeuttaneet vastausten saamista viranomaisilta ja vakuutusyhtiöiltä.

Hallitus on hyväksynyt uuden logon ja visuaalisen ilmeen.  Päivityksestä on keskusteltu sähköisessä työtilassa ja kokouksessa hyväksyttiin viimeisin versio. Uusi ilme tullaan lanseeraamaan Moottoriliiton palkintojen jakojuhlassa marraskuussa.

FIM Europen vuosikokous 2024 pidetään ensi viikonloppuna Roomassa. Suomen Moottoriliittoa lähtee edustamaan puheenjohtaja Erkki Heikkinen, Tapio Nevala, Juhani Halme, Hannu Häkkälä ja Jukka Lainkari.

FIM ja InFront Moto Racing ovat julkaisseet snowcross MM-sarjan päivämäärät ja paikat. Suomen osakilpailu tullaan ajamaan helmikuun viimeisenä viikonloppuna. Muut osakilpailut ajetaan Ruotsissa ja Turkissa. Erkki Heikkinen kävi läpi viime MM-osakilpailun järjestelyjä silmällä pitäen tulevaa vuoden 2025 osakilpailua.

Moottoriliiton hallitukselle on tullut tietoon useampi tapaus kilpailutilanteista, joihin liittyy alkoholi ja epäasiallinen käytös. Hallitus keskusteli laajasti aiheesta ja suunnitteilla on kannanotto ja kampanja, joka kulkee työnimellä ”Ryhtiliike”. Moottoriliitto tulee ottamaan kantaa tähän selvästi ja näkyvästi. Alkoholi ei kuulu kilpailutoimintaan.

Seuraava hallituksen kokous järjestetään 13.8.2024.