Motocrossin SM-sarja matkaa Siilinjärvelle

13.6.2024

SML AMOQ SM Motocrossin-sarja jatkuu viikonloppuna Siilinjärvellä Hamulan motocrossradalla, missä on jaossa kauden toiset SM-pisteet. SM-sarjan MX1- kuninkuusluokkaa jo kolmatta vuotta täysin hallinnoinut Jere Haavisto saa haastajan, kun Brasiliassa alkukauden kilpaillut Miro Sihvonen on mukana kilpailussa.

Teksti: Suomen Moottoriliitto / SM-Motocross tiedotus Henry Ahola, kuvat: Kusti Manninen

SM-sarjan MX1-kuninkuusluokkaa johtaa Jere Haavisto

Viikonloppu käynnistyy lauantaina kansallisella TOP250-luokan kilpailulla, missä kuljettajat ovat jaettu nopeuden mukaan neljään eri luokkaan A, B, C ja D. Näistä A- ja B-luokka ajavat omat eränsä yhdessä, joten päivänä aikana on luvassa kuusi tiukkaa kilpailuerää, jotka käynnistyvät kello 11.30.

Sunnuntaina viisi SM-luokkaa

Sunnuntaina ajetaan viikonlopun SM-luokat, joista junioreiden MX85A aloittaa päivän. Sipoon avauskilpailun jälkeen sarjan kärjessä on Aleksi Pirinen, jota vahvimmin lähtevät haastamaan pisteissä toisena ja kolmantena olevat Nico Bystedt ja Onni Kämäri.

Junioreiden jälkeen vuorossa on naisten luokka, missä pistejohdossa on Melissa Mäntylä, joka keräsi täyden pistepotin Sipoon avauskilpailusta. Hänelle varmasti tiukimmin haastetta tulee antamaan Hanna Mertsalmi ja sarjassa toisena oleva Carita Lomp.

Päivän kolmannessa SM-luokassa eli MX125-luokassa sarjajohtajana Siilinjärvelle matkustaa Matias Miettinen, joka ajoi avauskilpailussa eräsijat kolme ja yksi. Miettistä lähimpänä sarjatilanteessa hiillostaa Sipoossa avauserän voittoon ajanut Onni Jaakonsaari. MX125-luokassa lähtöpuomin taakse asettuu myös viime vuoden MX85-luokan Suomenmestari ja kotiradallaan ajava siilinjärveläinen Vilho Vehviläinen, joka keräsi avauskilpailusta 19 pistettä ja on sarjassa sijalla 11.

Sipoon tapaan MX2- ja MX1-luokka ajavat omat kilpailueränsä yhdistettynä myös Siilinjärvellä. Lähdön suurimpana suosikkina on ehdottomasti Jere Haavisto, joka on voittanut kaikki osakilpailut, niin 2022 kun 2023 kaudella, voittaen myös Sipoon avausosakilpailussa molemmat erät. Haaviston maajoukkuetoveri ja viime vuoden EMX Open-luokan hopeamitalisti Miro Sihvonen palaa SM-sarjaan Siilinjärvelle ja pyrkii varmasti rikkomaan Haaviston putken. Kärkikolmikkoon pyrkijöistä voidaan ennakolta nimetä kovimmiksi sarjassa toisena oleva Matias Vesterinen ja Viron Indrek Mägi.

Brasiliassa kilpaa ajava Miro Sihvonen saapuu Suomeen haastamaan sarjaa hallitsevan Haaviston.

MX2-luokan sarjajohtaja Nico Stenberg putsasi luokassaan pöydän Sipoossa ja lähtee Siilinjärvelle myös suurimpana ennakkosuosikkina. Stenbergiä tiukimmin tulevat varmasti haastamaan avauskilpailussa epäonnistunut Miro Varjonen ja nuori tulokas Saku Mansikkamäki. Myös sarjassa toisena oleva Hermanni Koskinen on nimi, mikä täytyy nostaa esille. Luokassa nähdään viikonloppuna myös tälle kaudelle uusia nimiä, kun loukkaantumisesta toipuva Aaro Menna sekä EM-sarjaa EMX125-luokassa alkukauden kiertänyt Kasimir Hindersson ovat ilmoittautuneet mukaan.

MX2-luokan sarjajohtaja Nico Stenberg

Sunnuntaina lauantain tapaan kilpailuerät alkavat kello 11.30 Hamulan motocrossradalla osoitteessa Koivusaarentie 94, Hamula. Kilpailun pääsyliput maksavat 12 € ja alle 12-vuotiaat katsojat pääsevät ilmaiseksi.

Tervetuloa Siilinjärvelle seuramaan Suomen parasta motocrossia. SM-sarjan yhteistyökumppaneina toimivat Duell, AMOQ ja Pirelli.

Kilpailun tiedot ja osallistujalistat: SML SM MOTOCROSS HAMULA SIILINJÄRVI 2024

Osakilpailun järjestäjä: