Motocrossin SM-sarja suuntaa Alavuden Murronnevalle

21.8.2024

SML AMOQ SM-motocross sarjan kauden neljäs osakilpailu ajetaan viikonloppuna Alavuden Murronnevan hiekkaradalla. Alavuden osakilpailun myötä sarjassa käynnistyy toinen puolisko ja mitaleita aletaan ratkomaan. MX1-luokassa Matias Vesterinen ja Indrek Mägi lähtevät viikonlopun taistoon tasapisteissä sekä puolestaan MX125-luokassa Matias Miettisen ja Eelis Viemerön välillä ei ole kuin yksi piste.

Teksti: Suomen Moottoriliitto / SM-Motocross tiedotus Henry Ahola, kuvat: Niklas Hampinen

Viikonloppu käynnistyy lauantaina TOP250-luokan kilpailuilla, missä kuljettajat jaetaan neljään luokkaan nopeuden mukaan. A- ja B-luokka ajavat kilpailunsa samassa lähdössä. Lauantaina radalla nähdään jo yli 100 kuljettajaa ja kilpailussa on mukana myös jalkapallolegenda Sami Hyypiä.

Sunnuntaina mitellään SM-pisteistä viiden luokan voimin

Sunnuntain käynnistää nuorten MX85A-luokan kilpailu, missä sarjajohtajan punaista kilpeä pitää hallussaan Hyvinkään moottorikerhon Aleksi Pirinen, joka johtaa sarjaa 16 pisteen erolla ennen Helsingin moottorikerhon kaksikkoa Onni Kämäriä ja Jimi Marttilaa. Heidän välillään eroa on vain neljä pistettä. Kauden avauserän voittanut Jalasjärven moottorikerhon Nico Bystedt pyrkii myös takaisin mitalitaisteluun haastavan Karkkilan osakilpailun jälkeen. Bystedt on ennen Alavuden osakilpailua kymmenen pistettä perässä kolmantena olevaa Marttilaa.

Hanna Mertsalmi

Nuorten jälkeen vuoronsa saa naisten MXD-luokka, missä Hyvinkään moottorikerhon Hanna Mertsalmi johtaa sarjaa selvästi 22 pisteen erolla. Edellisen osakilpailun aikaan EM-sarjassa kilpaillut Salpausselän moottorikerhon Melissa Mäntylä tulee kuitenkin haastamaan Mertsalmen osakilpailu voitosta ja pyrkii kuromaan 36 pisteen eroa kiinni. Tällä hetkellä sarjassa toisena oleva Karkkilan moottorikerhon Ria Virtanen on loppukauden sivussa loukkaantumisen vuoksi ja näin tulee valumaan sarjataulukossa alaspäin. Mitalisijoille tiukimmin hamuavat Orimattilan moottorikerhon Vilma Forsgren ja Sara Gåpa. Forsgren on ennen Alavuden kilpailua tasapisteissä Mäntylän kanssa kolmantena ja Gåpa on puolestaan kuusi pistettä perässä tätä kaksikkoa.

Matias Miettinen

Sunnuntain kolmas luokka on yksi päivän mielenkiintoisimmista, kun lähtöpuomille asettuu MX125. Sarjaa johtaa Vantaan moottorikerhon Matias Miettinen, joka on vain pisteen edellä seurakaveri Eelis Viemeröä.  Sarjan kolmossijasta tiukimmin taistelevat Orimattilan moottorikerhon Eemil Ruuth ja Hyvinkään moottorikerhon Onni Jaakonsaari. Ruuth on Viemeröä perässä 21 pistettä ja on neljä pistettä Jaakonsaaren edellä. Erävoitot ovat tässä luokassa menneet sarjan neljän kärjelle kauden kolmessa ensimmäisessä osakilpailussa, mutta Siilinjärvellä toiseksi ja kolmanneksi ajanut Hyvinkään moottorikerhon Simo Koskinen pystyy varmasti taistelemaan myös palkintokorokesijasta Alavudella.

Miro Varjonen

Päivän neljäntenä lähtönä puomille asettuvat MX2- ja MX1-luokat, mistä lasketaan molemmille luokille omat tulokset. MX2-luokan sarjajohtajana Alavudelle saapuu Turun moottorikerhon Miro Varjonen, joka on samalla myös kilpailun vahvin ennakkosuosikki. Hänen perässään on seurakaveri Hermanni Koskinen kymmenen pisteen päässä ja Koskisen niskassa vain pisteen päässä hengittää puolestaan Kuopion moottorikerhon Jere Rönkkö. Orimattilan moottorikerhon Wiljam Malin on sarjassa neljäntenä 11 pisteen päässä Rönköstä. Malinilla on taskussaan SM-palkintokorokesija jo tältä kaudelta ja hamuaa varmasti toista sellaista Alavudelta. Kotiradallaan kilpaileva Alavuden seudun moottoripyöräilijöiden Heikki Vähäpesola on SM-sarjassa sijalla 11.

Matias Vesterinen

MX1-luokassa SM-pistetaistelu on äärimmäisen mielenkiintoinen, kun Imatran moottorikerhon Matias Vesterinen johtaa tasapisteissä Viron Indrek Mägin kanssa. Tämän kaksikon takana seitsemän pisteen päässä on kotiradallaan viikonloppuna ajava Alavuden seudun moottoripyöräilijöiden Arttu Sihvonen. 12 pistettä Sihvosen takana sarjassa on hänen seurakaverinsa Alex Tapio, joka pyrkii myös mitalitaisteluun. Sarjassa tällä hetkellä neljäntenä majailee viime vuoden Suomen mestari Tampereen motocrossin Jere Haavisto, jolla jäi edellinen osakilpailu väliin Saksan sarjan päällekkäisyyden vuoksi. Haavisto ei ole kuin kymmenen pisteen päässä sarjaa johtavasta Vesterisestä ja omaa näin vielä täydet mahdollisuudet Suomen mestaruuteen. Tamperelaisen osallistuminen kilpailuun on vielä kuitenkin epävarmaa Ruotsin MM-osakilpailussa sattuneen polvivamman vuoksi. Osakilpailun palkintokorokesijoista tulee myös taistelemaan Sipoon moottorikerhon Kimi Koskinen.

Indrek Mägi

Kilpailuerät alkavat kello 11.30 Murronnevan motocrossradalla osoitteessa Risojoentie 197, Alavus. Pääsyliput maksavat 10 €/päivä ja alle 12-vuotiaat katsojat pääsevät veloituksetta seuraamaan kilpailuja. Tervetuloa Alavudelle seuraamaan Suomen parasta motocrossia. SM-sarjan yhteistyökumppaneina toimivat Duell, AMOQ ja Pirelli.

Kuvat voit ladata täältä: https://we.tl/t-yyGFJwJrUw

Kuvat: Niklas Hampinen

Kilpailun tiedot ja osallistujalistat: SML AMOQ SM-Motocross Alavus 2024