On vain yksi Moottoriliitto - me kaikki yhdessä #meollaanmoottoriliitto

18.9.2024

Moottoriliitto starttasi syyskuun alussa #meollaanmoottoriliitto-kampanjan, jonka tavoitteena on edistää yhteisöllisyyttä ja vähentää vastakkainasettelua lajeissamme. Kampanjan taustalla on Moottoriliiton toimistolle enenevissä määrin tullut palaute epäasiallisesta käytöksestä sekä ikävästä ilmapiiristä erilaisissa tapahtumissamme ja kilpailuissamme.

Teksti: Suomen Moottoriliitto / Miska Jokinen, kuvat: @PetenReissut

Hyvää meininkiä ja tsemppauksia Siilinjärven SM-Motocross kisassa

-Koulutus ja vastuullisuustyöryhmän kokouksessa totesimme, että emme voi katsoa asiaa sormien läpi vaan meidän on reagoitava siihen. Idea kampanjasta sai vahvan tuen myös hallituksesta, johtoryhmästä sekä kumppanuus- ja varainhankinnan työryhmästäkin. Positiivisen palautteen jälkeen päätimme lisäksi, että kampanja toteutetaan strategiaamme mukaisesti näkyvästi ja kuuluvasti, koulutus- ja vastuullisuustyöryhmän puheenjohtaja Miska Jokinen taustoittaa kampanjan syntyä.

Kampanjaa suunniteltaessa ei haluttu tarttua vain yhteen haasteeseen vaan tehdä muutos koko toimintakulttuuriin. Muutosta tuetaan aktiivisella viestinnällä, mutta päätavoitteena on saada muutos toteutumaan konkreettisesti käytännön arjessa niin jäsenkerhoissamme, kilpailutapahtumissamme sekä erilaisissa muissa kokous-, koulutus- ja valmennustapahtumissamme.

-Monissa kommenteissa kuulee edelleen Moottoriliiton tehneen sitä, tätä tai tuota. Kuitenkin todellisuudessa jokainen meistä on osa Moottoriliittoa - olivatpa he missä tahansa roolissa jäsenkerhoissamme, työ- tai lajiryhmissämme, toimistollamme, johtoryhmässämme tai hallituksessamme. Me kaikki muodostamme yhdessä Moottoriliiton ja me omalla toiminnallamme määrittelemme sen, millainen yhteisömme on, Jokinen kertoo.

Yhdessä tekemällä saadaan aikaan paras lopputulos

Yhdessä tekemällä saadaan aikaan hienoja asioita, kuten harrastustoimintaa ja kilpailutapahtumia. Hyvä yhteishenki luo positiivisen fiiliksen tapahtumapaikalla ja jättää hyvän mielen myös tapahtuman jälkeen. Varsinainen kilpailu käydään tosissaan, mutta varikolla tai kahviojonossa olemme kaikki yhtä ja samaa moottoriurheiluväkeä unohtaen esimerkiksi kerho- ja lajirajat.

-Kaikkien kanssa pitää voida tehdä yhteistyötä. Kavereita tai parhaimpia ystäviä ei tarvitse olla kaikkien kanssa, mutta jokaisen kanssa pitää tulla toimeen, Jokinen alleviivaa.

#meollaanmoottoriliitto-kampanjamme rakentuu teemansa mukaisesti yhdessä tehden. Tulevaa sisältöä ovat esimerkiksi konkreettiset vinkit ja toimintaohjeet ikävien tai haastavien tilanteiden varalle, positiiviset ja hyvät fiilikset esimerkiksi kilpailutapahtumistamme sekä tuoda näkyville laajasti lajiemme parissa toimivia ihmisiä, kerhoja ja vapaaehtoisia aktiiveja, joiden varaan toimintamme rakentuu.

-Kaikki vapaaehtoiset tekevät arvokasta työtä lajiemme eteen ja käyttävät siihen kymmeniä ja satoja tunteja yhteisen hyvän eteen. Heidän panos erilaisten tapahtumien onnistumiseksi on korvaamaton eivätkä he ansaitse asiatonta huutelua tai kommentointia sosiaalisen median palstoilla tai missään muuallakaan, Jokinen toteaa.

-Palautetta saa aina antaa, mutta se on tehtävä asiallisesti ja kohdistamatta sitä yksittäiseen henkilöön. Palautteet on myös tärkeä lähettää asianmukaisia palautekanavia esimerkiksi sähköpostitse tai palautelomakkeella, Jokinen päättää

Lisätietojen antajat:

Erkki Heikkinen, Moottoriliiton puheenjohtaja