Pekka Päivärinta jatkaa MM-sarjassa viidentenä

20.8.2024

Kehno tulos aika-ajossa viitoitti Päivärinnan pyöräkunnan viikonlopun superside-sarjan jatkuessa Hollannin Assenissa viime viikonloppuna. Kahdeksannesta lähtöruudusta viikonlopun kilpailuihin startannut suomalaisenglantilainen kaksikko ei yltänyt kummassakaan kilpailustartissa kärkikamppailuun mukaan. Lauantaisessa sprintissä Päivärinnan pyöräkunta oli seitsemäs ja sunnuntain päälähdössä kuudes. Sarjassa kaksikko on viidentenä ennen kahta viimeistä osakilpailua.

Teksti: Päivärinta Sidecar tiedotus. Kuvat: Mark Walters

- ”Olisi ollut mahdollisuus olla pari sijaa ylempänä, mutta se olisi vaatinut paremman lähtöpaikan. Kahdeksas ruutu on sellanen, ettei sieltä nousta ellei joku tee virheitä tai keskeytä. Kaikki kun ajaa koko kisan kierrokset muutaman sekunnin sisään”, analysoi Päivärinta kilpailun jälkeen todeten kylmän tosiasian.

- ”Selvähän se on, ettei meidän vauhti riitä siihen kolmen sakkiin. Edellisessä kisassa tultiin maaliin yhdessä jonossa, mutta täällä porukka jakautui kahteen ryhmään. Ensin oli kärkikolmikko ja sen jälkeen se kolmen sakki missä me ajettiin”.

Kisaviikonlopun positiivisinta antia suomalaistiimille oli kosteissa olosuhteissa ajettu treenisessio. Päivärinnan pyöräkunta kellotti märällä kelillä ajetussa harjoitusajossa sekunnin pohjat.

- ”Sekunnilla pöllytin kaikki siinä. Mutta niinhän se on ollut, että kun on sellanen välikeli, niin silloin me ollaan vahvoilla”.

Yksi syy Päivärinta/Christie kaksikon kyytiin on tiedossa.

- ”Ongelma, mille on vaikea nyt tehdä mitään on meidän kokonaispaino ja se vaikuttaa kierrosaikoihin jokusen kymmenyksen. Meidän kokonaispaino on siinä kärkiporukassa ehdottomasti suurin. Ne on pikkujärkiä meihin verrattuna. Meillä on huomattavasti liikaa painoa ja sen pois saaminen on vaikea juttu”, tietää Päivärinta.

Assenin kilpailun molemmat lähdöt ajettiin kuivalla kelillä ja sarjan kärkikaksikko tasasi pisteet. Brittiläisranskalainen sarjakakkonen Harry Payne/Kevin Rousseau oli nopein lauantain sprintissä ja toinen sunnuntain pitkässä kisassa. Sarjakärki Markus Schlosser/Luca Schmidt kisasi päinvastoin. Saksalaiskaksikko johtaa sarjaa pistein 167 Paynen 160 vastaan. Christien veljekset Sam ja Thomas kaasutteli sprintissä kolmoseksi ja sunnuntaina neloseksi. Veljekset on sarjassa kolmantena 126 pisteellään. Pekka Päivärinta/Adam Christie on sarjassa viidentenä saldonaan 87.

Superside-sarja jatkuu lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna Saksan Oscherslebenissä.

Assenin kilpailun täydelliset tulokset löytyy osoitteesta: https://idm.de/2024/03/06/results-2024/

Pekka Päivärinta
paivarinta@paivarintasidecar.fi