Sarjajohtajat pitivät pintansa Alavudella

26.8.2024

SML AMOQ SM-motocross sarja jatkui Alavuden Murronnevan hiekkaradalla, missä nähtiin uusia osakilpailuvoittajia ja mahtavaa kilvanajoa. Aamupäivällä sää helli katsojia hienolla auringonpaisteella, mikä kääntyi päivän edetessä lopulta kevyeksi vesisateeksi.

Teksti: Suomen Moottoriliitto / SM-Motocross tiedotus, kuvat: Xracing

Sairastelua, kaatumisia ja uusia voittajia

Tänään SM-päivän avanneessa MX85A-luokassa tapahtumia hallitsi Helsingin moottorikerhon Jimi Marttila, joka ajoi molempien kilpailuerien voittoon. Marttilan seurakaveri Onni Kämäri ajoi kaksi kertaa toiseksi ollen näin päivän totaalin kakkonen. SM-sarjaa johtava Hyvinkään moottorikerhon Aleksi Pirinen ajoi eräsijat neljä ja kolme kivuten palkintokorokkeen kolmannelle paikalle yhteistuloksissa. SM-sarjassa Pirisen johto on nyt kahdeksan pistettä ja Marttila on toisena vain kaksi pistettä Kämärin edellä.

Naisten MXD-luokassa kahteen erävoittoon tänään ajoi Salpausselän moottorikerhon Melissa Mäntylä ennen Keravan moottoriseuran Janette Mielosta ja Hyvinkään moottorikerhon Hanna Mertsalmea. Mielonen ajoi kaksi kertaa erissä toiseksi ja Mertsalmi puolestaan oli molemmissa erissä kolmas. Mertsalmen ero SM-pisteissä kutistui Alavuden osakilpailun myötä kymmenellä pisteellä, mutta ero toisena olevaan Mäntylään on edelleen silti 26 pistettä. Kolmantena SM-taulukossa on Orimattilan moottorikerhon Vilma Forsgren, joka oli Alavudella tänään kuudes.

MX125-luokan kärjessä on tänä vuonna nähty todella tiukkaa pistetaistelua Vantaan moottorikerhon kaksikon Matias Miettisen ja Eelis Viemerön välillä. Alavudella voittoon ajoi Hyvinkään moottorikerhon Onni Jaakonsaari ennen Orimattilan moottorikerhon Eemil Ruuthia ja SM-sarjaa johtavaa Matias Miettistä, jonka etumatka kasvoi nyt tämän päivän myötä 20 pisteeseen. Ruuth nousi toiseksi ja Jaakonsaari on kolmantena vain kolmen pisteen päässä Ruuthista. Tänään sairastelusta kärsinyt Eelis Viemerö oli 17. ja tippui SM-pisteissä neljänneksi.

MX2-luokkaa hallitsi tänään sarjajohtaja Turun moottorikerhon Miro Varjonen, joka ajoi kahteen erävoittoon ennen seurakaveri Hermanni Koskista, joka kirjasi eräsijat kaksi ja kolme. Päivän totaalin kolmas oli Vantaan moottorikerhon Saku Mansikkamäki eräsijoin kahdeksan ja kaksi. Varjonen kasvatti etumatkaansa SM-sarjassa 18 pisteeseen ennen Koskista. Kolmanneksi sarjassa nousi Karkkilan moottorikerhon Kaapo Kalatie, joka on 37 pistettä Koskisen takana. Ennen Alavuden osakilpailua sarjassa kolmantena ollut Kuopion moottorikerhon Jere Rönkkö kaatui avauserässä rajusti ja joutui lähtemään jatkotutkimuksiin.

MX1-luokassa nähtiin uusi osakilpailuvoittaja, kun kotiradallaan Alavuden seudun moottoripyöräilijöiden Arttu Sihvonen nappasi päivän totaalin voiton. Sihvonen ajoi eräsijat kaksi ja kaksi, mitkä riittivät tänään voittoon. Toinen oli SM-sarjaa johtava Imatran moottorikerhon Matias Vesterinen, joka epäonnistui avauserässä ollen neljäs, mutta ajoi hienosti voittoon toisessa erässä. Kolmanneksi ajoi myös kotiradan kuljettaja, kun Alex Tapio nappasi itselleen kolmannen sijan molemmista eristä ja näin oli myös päivän totaalin kolmas. SM-pisteissä Vesterinen nousi nyt yksin johtoon ja ero toisena olevaan Sihvoseen on kuusi pistettä. Kolmanneksi nousi Tapio, joka on 16 pistettä Sihvosen takana. Vesterisen kanssa tasapisteissä Alavudelle tullut Viron Indrek Mägi oli avauserässä viides, mutta joutui jättämään toisen erän väliin sairastelujen vuoksi.

SML AMOQ SM-motocross jatkuu syyskuun toisena viikonloppuna Heinolassa, missä SM-pisteitä jaetaan viidennen kerran tällä kaudella. SM-sarjan virallisina yhteistyökumppaneina toimivat: Duell, AMOQ ja Pirelli.

Viikonlopun kaikki tulokset: https://tulosarkisto.fi/races/view/783

Lisätietojen antajat: